Gott och blandat från den långa helgen.
Först ut söndagens middagsvin:
2019 Asmadan Syrah Kor Reserve, 95p
Hustru och jag är överens om att detta är en enastående Syrah av enorma proportioner.
I det närmaste svart.
Stor ren doft av Syrah. Bären är otroligt vackra här!
Tanninerna är fortfarande bistra och griniga, men vinet är som ett från översta hyllan i norra Rhônedalen.
Varmblodig Syrah som inte är från CdP. Elegant, lågmäld men intensiv. Fortfarande primär som tom hade spår av jäst vid ploppet. Fyllde snabbt hela köket med sin rika väldoft!
Helt fantastiskt underbart! Kommer bli bättre.
Italiensk dam (geni!) makar detta vin. Mycket glad åt att ha 10 ytterligare flaskor att följa.
UÅ Xolgorio, Spanien, 88p
2016 Bodega Chacra Pinot Noir Barda, 89p
Xolgorio överraskade med ruffiga tanniner och bred frukt. Utfyllnad i en lot auktionsfynd som spred stor glädje!
Bardan kändes som en "bland clime Pinot". Varken varm eller kall. Dessutom ingen personlighet i denna tappning. Korrekt, balanserad och lite enahanda.
1981 Château Lascombes, Margaux, 94p
UÅ Bichat Brut, Champagne, 80 p.
UÅ Edoné Gran Cuvée, Cava, 87 p.
Lascombes startade vinnördspoeten i mig... Ett humbelt slott från en bortglömd årgång.
Fredag: Eftersom jag vet vad jag ploppade, kan jag tvärsäkert säga att det är en typisk Margaux. (Hade jag inte sett etiketten är jag inte alls lika säker på att jag skulle varit tvärsäker
)
Korken: gick i två bitar plus en miljard smulor. Genomblöt halvvägs.
Fyllning: nedre halsen.
Färg: som en klassisk Barolo från 2010.
Näsa: lite rustik med vacker Bdx-jord och olivspad.
Mun: ett perfekt balanserat fantastiskt vin av en stil och typ som jag har turen att kunna avnjuta då och då. Syrorna M+, tanniner: huvudsakligen upplösta men det finns fortfarande ett litet nyp och det växte under fredagskvällen. En vacker kyss av höstlöv under en torr höstdag. Bdx jord, oliver och sumi bläck skapar fonden. I framkanten märks fantastiska aromer av röda bär, vårens utrullande ormbunkar och en suveränt raffinerad typ av tilltalande piptobak, lakrits, mörk choklad, läppstift och polska plommon.
Vinet kör utan tvekan sin sista serie armhävningar. Det är ett allmänt lättåtkomligt vin och skulle absolut kunna fungera som en inkörsport för dem som ännu inte vant sig vid moget vin. Oxidationen är ännu inte utbredd. Vinet är still going strong
genom sina vackra och rena, röda bär.
Min gissning är att flaskor med bra korkar/nivåer kommer att fortsätta leverera lättbegripliga upplevelser fram till 2028-ish. Och för oss nördar: åtminstone till 2040.
-------------------------------------------------- --------
Söndag, två dagar senare avnjöts ett generöst glas som stått under kork.
Strukturellt ett ännu bättre vin, men aromatiskt mer mot gammaldags hostsirap... Oxidativa toner dominerar nu och hustrun kunde inte med ens doften. Vägrade smaka.
Slutsats: detta ödmjuka vin är på rulle i denna ödmjuka årgång. Det är härligt och lite till! Ett bra inkörsvin för vinälskare som vill börja utforska mogna röda. Dessutom hyfsat väl
prissatt.
Champagnen...
Firade att jag knep min första medalj någonsin i Japan. En bronsmedalj vid Kamakura kendotävling i gruppen 50+. Var mycket förvånad men självklart både glad och stolt.
Bubblet var kort i rocken på alla vis och inte alldeles angenämt. Så jag uppgraderade mig med en Cava:
Cavan:
Vilken fröjd att smutta på till ackompanjemang av egen välförtjänt framgång. Bra stuns i frukten och syrorna men hade förmodligen mått bäst av ca 10 års meditation.