SV: Idag dricker vi
Har nallat på vinerna från semesterresan (läs tråden i Resor - Frankrike och en gnutta Tyskland):
Igårkväll:
Bernard Schwach, Riesling, grand cru Schoenenbourg, Alsace, 2008 (pastasallad med rökt makrill, ägg, majonnäs och kapris)
Intrycken i doft och smak består från det jag upplevde där:
Doftar vinteräpplen, mandel, lätt av jasminblom, lite honung. I Smaken dominerar mogna vinteräpplen. Rel. hög syra. Bra koncentration.
Riktigt trevlig riesling med fin koncentration. Passade också rätt bra med maten.
Ikväll:
Nuits-saint-Georges, 1er cru, Clos De Thorey, Domaine Charles Thomas, 2002 (helstekt kalkon med potatis, morötter, persilja och en skysås smaksatt med apelsin)
Doftar syrliga körsbär, tranbär, blodapelsin, lätt av jordgubb, blommigt (ros), lätt parfymerat, lite örtigt, kakao, sötlakrits, lite jordigt, målarlåda. Smakmässigt är det ett lätt vin, dominerat av frukten, men lite av det mer utvecklade känns också av. Lätt beska och ganska frisk syra.
Egentligen lite mindre utvecklad än vad jag trott. Ganska mycket frukt och syra. Lite roligt var också att det är första gången jag känner doften "målarlåda" som Rara-droppar-bloggen ganska ofta skriver. Här förstod jag (tror jag i alla fall) verkligen vad som menas med det begreppet. Ett gott vin, om än inte så stort, som passade bra till maten.