Bitter Sediment
Medlem
Har också provat några GG 21 och delar ditt intryck. Första gången Keller von der fels för mig, men 21 var för mig ett syramonster och i dess ungdom odrickbar.
Samtidigt när man tittar på hur vinkritiker som S Reinhart från WA bedömmer tyska 2021 så pratar han bla om "viner för generationer" dvs i vissa fall mycket lång lagringspotential och bekäftar konsesus om den höga syrahalten. Han delade även ut en del väldigt höga betyg för torra riesling, däribland 100p för Dönnhoff Dellchen (tidigare endast Keller G-max 19 och några få Markus Molitor som fått detta betyg). Svårt förståss att veta hur mycket betygsinflation generellt som ligger bakom. Drabbad av FOMO och min goda erfarenhet av Dellchen 2020 (uppskattade denna mer än både torra Hermannshöhle GG och Felsenberg Felsentürmchen) så kände jag mig tvingad att fylla på med Dellchen 2021. Återstår att se hur lång lagring som behövs och när den går att uppskattas med den syra höga syranivån.
Nahe, RH & RG verkar betydligt stabilare som områden för 2021. Jag har inte provat någon GG 21 därifrån dock, ska bli lite Dönnhoff och S-F tänker jag. Blir nog kabinettfokus och lite JJ Prüm spät förhoppningsvis.Ja syrorna är inte nådiga i de torra rieslingarna från 2021 och det känns som en rätt ojämn årgång. Dock verkar Nahe ha lyckats ganska bra i jämförelse, så kommer nog bli några GGs från Dönnhoff, S-F och E-S trots allt.
Kabinetterna däremot verkar hålla en sjukt hög nivå nästa överallt. Bara att bunkra