vintomas
Numera lågaktiv bloggare
Det är extremt ambitiöst att hoppas på 20-30 år till livslängd för ett vin som redan är 33 år gammalt. Britterna må vara de värsta nekrofilerna i vinvärlden, men att tycka att kunder ska lagra viner till den åldern låter för mig på gränsen till lurendrejeri. Visst kan 50-60 år gamla "vanliga" viner (= med originalkork, ej starkviner) vara bra ibland, men det är betydligt vanligare att de är stendöda trots halvbra fyllnivå eller att korken har läckt. Hyggligt många % av flaskorna får helt enkelt sorteras bort på resans gång p.g.a. korken om man lagrar så länge, framför allt om man lagrar i annat än perfekta förhållanden. Omdömena om just detta vin från 2000-talet indikerar heller inte något odödligt vin: Parker har 2009 sänkt det från 84 p till 67 p (!) medan Neal Martin har 2007 gett det 87 p och tyckt "Drink now-2012".OK, på BBR's sajt står det att det kan prestera i 20-30 år till men det kan ju vara fel. Det jag minns är att det var moget då jag drack det sist så det kan vara ra att ni sänker mina förväntningar.
Vill man hitta 50-60+ år gamla viner som nästan garanterat är drickbara så blir det ofta starkviner i oxidativ stil, bl.a. Colheita-Port och Madeira. Anledningarna är två: dels tillbringar de sina första decennier på fat före buteljering, så korken är inte lika gammal som vinet, och dels tål den vinstilen en aning korkläckage bättre.