SV: 2011 Fredric Esmonin Gevrey Chambertin Lavaux Saint Jacques
Oj, här är man efterlängtad. Härligt!
Frédéric Esmonin är ju en klassisk och aktad familj, både Sylvie och Frédéric är ju exempelvis representerade i The Great Domaines of Burgundy. Det som är unikt med Frédéric är hans extrema prispolicy. En policy som gör att han alltid kan sälja hela årgången innan den ens finns. Folk står på kö för att köpa. Jag har exempelvis sedan lång tid köpt min allokering för 2012. Helt blint. Om det generellt sett var undermåliga viner skulle detta naturligtvis inte vara möjligt. Hans QPR är välkänt.
Men, till vinerna. Först och främst, det är naturligtvis samma viner vi talar om. I Bourgogne tar man hem sin allokering en gång. Dessutom har jag själv köpt två Lavauxer som jag inte hade själv. Sen kan det naturligtvis vara nåt knas med vissa flaskor, men jag skulle gissa att det inte är det det handlar om. Jag måste dock erkänna att 2011orna (Grand Cruerna undantagna) är lite speciella. De uppför sig inte som unga bourgogner brukar tycker jag. Vanligtvis är de ju öppna med massor av babyfrukt. Frédérics 11or verkar ovanligt nog behöva mycket luft. Den första flaskan jag drack (Champonnet 1er Cru) var först en besvikelse, men efter 5 tim var det ett helt annat vin. Och visst finns där en liten örtighet, dock inte omogen grön. Det är nog årgången som talar. Vi får se vad som händer över tid.
SB kommer att lansera 2012 kanske redan till Jul. Då blir det superbillig Mazy och Ruchottes också.
Fredrik