Mina enkla åsikter i ämnet:
För slotten och delvis négocianterna är primeur-systemet toppen som marknadsföring och kassaflöde - folk pratar om vinerna nonstop och dessutom får man betalt långt i förskott. Dessutom trissar slotten och négocianterna upp priserna genom att jämföra med varandra, vilket genererar mer pengar för alla.
För kunderna är poängerna potentiellt två: 1. Att få tag på viner som är svåra att få tag på och 2. att få dem till ett bättre pris för att man betalar långt i förskott.
1. Det första är inte så relevant i Bordeaux där produktionen är mycket stor jämfört med t ex Bourgogne. Pontet-Canet, med 50% produktionstapp, gör ca 10.000 lådor av förstavinet. Det kommer att finnas 2013 Pontet Canet att köpa på marknaden under samtliga våra livstider, skulle jag tro.
2. När det gäller att få bättre pris för att man betalar i förskott: De senaste årens prisutveckling har visat att de som köpte 2009 och 2010 en primeur knappast har tjänat på det jämfört med de som köpt på flaska, tvärtom.
Se t ex:
http://www.blog.liv-ex.com/2013/12/buying-en-primeur-does-it-pay.html
Anledningen att köpa på primör kan säkert finnas här och där, men knappast generellt.
(För slott som Latour gäller en annan logik och de behöver knappast primeur-systemet, däremot säljer de som sagt vidare via négociant, men det är en annan historia.)