Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

2013 Pontet Canet

Arvid

Medlem
Jag tycker (tvärt om verkar det som) som att det är det enda rätta.

I åratal har journalister skrikit om att de vill ha pris innan de recenserar. Nu får de det, och så skriker de om det. Bestäm er!

Och helt ärligt, i vilken annan region väntar man på recensioner innan man prissätter? Från år till år kanske, men sällan aktuell årgång.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Jag tycker (tvärt om verkar det som) som att det är det enda rätta.

I åratal har journalister skrikit om att de vill ha pris innan de recenserar. Nu får de det, och så skriker de om det. Bestäm er!

Och helt ärligt, i vilken annan region väntar man på recensioner innan man prissätter? Från år till år kanske, men sällan aktuell årgång.
I nästan samtliga regioner de flesta säljer sina viner när dom buteljerat.
 

kristerb

Medlem
Mina enkla åsikter i ämnet:

För slotten och delvis négocianterna är primeur-systemet toppen som marknadsföring och kassaflöde - folk pratar om vinerna nonstop och dessutom får man betalt långt i förskott. Dessutom trissar slotten och négocianterna upp priserna genom att jämföra med varandra, vilket genererar mer pengar för alla.

För kunderna är poängerna potentiellt två: 1. Att få tag på viner som är svåra att få tag på och 2. att få dem till ett bättre pris för att man betalar långt i förskott.
1. Det första är inte så relevant i Bordeaux där produktionen är mycket stor jämfört med t ex Bourgogne. Pontet-Canet, med 50% produktionstapp, gör ca 10.000 lådor av förstavinet. Det kommer att finnas 2013 Pontet Canet att köpa på marknaden under samtliga våra livstider, skulle jag tro.
2. När det gäller att få bättre pris för att man betalar i förskott: De senaste årens prisutveckling har visat att de som köpte 2009 och 2010 en primeur knappast har tjänat på det jämfört med de som köpt på flaska, tvärtom.
Se t ex: http://www.blog.liv-ex.com/2013/12/buying-en-primeur-does-it-pay.html

Anledningen att köpa på primör kan säkert finnas här och där, men knappast generellt.
(För slott som Latour gäller en annan logik och de behöver knappast primeur-systemet, däremot säljer de som sagt vidare via négociant, men det är en annan historia.)
 

Karl

Medlem
Det är också intressant att titta på Tyskland. Där har det börjat säljas mycket vin primeur. Problemet där är att det blir sällan billigare för konsumenten. Väntar man lite kommer du att få se betyg och omdömmen av vinerna innan du köper och priset är ofta detsamma. Det kan väl vara några speciella buteljeringar du inte kommer över om du inte köper primeur men annars så finns det ingen anledning till primeurköp. Jag köpte för sista gången i förtid för 2012 - årgången. Jag anser att det måste till en rabatt för konsumenten om detta system ska vara värt något.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Mina enkla åsikter i ämnet:

För slotten och delvis négocianterna är primeur-systemet toppen som marknadsföring och kassaflöde - folk pratar om vinerna nonstop och dessutom får man betalt långt i förskott. Dessutom trissar slotten och négocianterna upp priserna genom att jämföra med varandra, vilket genererar mer pengar för alla.

För kunderna är poängerna potentiellt två: 1. Att få tag på viner som är svåra att få tag på och 2. att få dem till ett bättre pris för att man betalar långt i förskott.
1. Det första är inte så relevant i Bordeaux där produktionen är mycket stor jämfört med t ex Bourgogne. Pontet-Canet, med 50% produktionstapp, gör ca 10.000 lådor av förstavinet. Det kommer att finnas 2013 Pontet Canet att köpa på marknaden under samtliga våra livstider, skulle jag tro.
2. När det gäller att få bättre pris för att man betalar i förskott: De senaste årens prisutveckling har visat att de som köpte 2009 och 2010 en primeur knappast har tjänat på det jämfört med de som köpt på flaska, tvärtom.
Se t ex: http://www.blog.liv-ex.com/2013/12/buying-en-primeur-does-it-pay.html

Anledningen att köpa på primör kan säkert finnas här och där, men knappast generellt.
(För slott som Latour gäller en annan logik och de behöver knappast primeur-systemet, däremot säljer de som sagt vidare via négociant, men det är en annan historia.)
Det man kunnat läsa i div. vinpress är att många slott håller tillbaka stora mängder av produktionen, Latour har under flera år sagt att man behåller 5000 lådor, Ch. Margaux har valt att hemlighålla antalet. Så man får förmoda att lagren är välfyllda.
 

Vino fino

Medlem
Systemet med råvaruoptioner-- futures--- bygger på principer som kanske en gång var tillämpliga för Bdx Cru Classés men knappast är det längre.

Numera gör global, kontinuerlig efterfrågan på en ändlig resurs att själva grundtanken om riskspridning inte är relevant. Dessutom är tillverkningstekniken så pass förfinad att volymer och kvalitet inte fluktuerar så kraftigt som förr.

Ergo: vi vet ungefär hur mycket vi kommer producera, till ungefär vilken kvalitet, och vi vet att det finns potentiellt 500 miljoner kunder. Våra priser sätter vi efter kvaliteten på årgång. I den verkligheten, vad tillför en primeur? Vad tillför optionssystemet?

Jag är övertygad om att Latour et al på sikt också kommer att minska ned negocianternas roll till ett minimum; dvs. det mesta kommer att säljas direkt ex-chateau.
 

merlotsmile

Medlem
Här är en intressant artikel där man är skeptisk till ex-chateau :). Bra att höra även den sidan!
Latour’s strategy is undoubtedly influenced by its owners experience in luxury brands. Pinault is the owner of Gucci, amongst other things. Obviously Latour is a luxury, but from a business sense the comparison with Gucci ends there. Luxury brands fulfil an instant consumer need for luxury and prestige; top Bordeaux draws its strength not just from the pleasure its consumers get from drinking it, but also from the confidence that is derived from an active secondary market. Buyers know that, in time, their wines will likely gain value.

From a commercial perspective, even the people at Gucci must look at Latour’s business in awe. Gucci sustains its brand with enormous spending on marketing and advertising, which includes a chain of shops in the most expensive and prestigious locations around the world. Latour’s marketing and distribution costs are as close to zero as is possible in business. Its gross margins exceed 95% (assuming that it is difficult to make a bottle of wine for more than €15-€20 per bottle). Under the new model, Latour will hold at least ten years’ worth of stock. This will require an enormous investment in warehousing, insurance and marketing support. It also carries a very material opportunity cost and additional risks, which have traditionally been spread across many thousands of intermediaries and consumers. Moreover, the benefits of ‘getting to know’ the final consumer are uncertain in fine wine. Many of the drinkers of Latour 2010 probably haven’t been born yet.
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Hur menar du, vilket mellanled tar de förtjänster från?
Förtjänsterna från hanteringen av Latours en primeur är första skurna intäkterna som Latour tillförskansar sig på detta vis. Sen får vi ju se hur det hela utvecklar sig.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Förtjänsterna från hanteringen av Latours en primeur är första skurna intäkterna som Latour tillförskansar sig på detta vis. Sen får vi ju se hur det hela utvecklar sig.
Men vinerna kommer att säljas på samma sätt som En Primeur, så ingen direkt förtjänst på annorlunda hantering.
 
Last edited:
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Men vinerna kommer att säljas på samma sätt som En Primeur, så ingen direkt förtjänst på annorlunda hantering.
I år och i fjol blev det dock inga pengar alls för en primeuristerna...
Men, vi ser ju vad som händer och hur Latour väljer att utveckla sina distributionskanaler.
 

Vino fino

Medlem
Men vinerna kommer att säljas på samma sätt som En Primeur, så ingen direkt förtjänst på annorlunda hantering.
De kommer inte säljas på samma sätt.

Istället för att släppa större delen av årets skörd, inte ens buteljerad, till fasta priser in bond så kommer Latour låta "färdiga" viner sippra ut långsamt till marknaden från eget lager.

Skillnaden är att Latour förutom att klippa marginalen som går (gick) till negociants för hanteringen av en primeur så kommer de också ta hem marginalen som uppstår vid stigande värde över tid. Istället för att sitta och gråta över att man sålde vinerna för billigt för tre / fem / tio / tjugo år sedan så håller man stock och tar hem den marginalen.

Givetvis är prisökningen hypotetisk. Men Latour anser uppenbarligen att risken är värd att tas.
 

merlotsmile

Medlem
De kommer inte säljas på samma sätt.

Istället för att släppa större delen av årets skörd, inte ens buteljerad, till fasta priser in bond så kommer Latour låta "färdiga" viner sippra ut långsamt till marknaden från eget lager.

Skillnaden är att Latour förutom att klippa marginalen som går (gick) till negociants för hanteringen av en primeur så kommer de också ta hem marginalen som uppstår vid stigande värde över tid. Istället för att sitta och gråta över att man sålde vinerna för billigt för tre / fem / tio / tjugo år sedan så håller man stock och tar hem den marginalen.

Givetvis är prisökningen hypotetisk. Men Latour anser uppenbarligen att risken är värd att tas.
Men använder dom inte fortfarande negociants för att sälja via La Place, när dom väl beslutar sig för att göra en release av sina "färdiga" viner? Eller vilka andra distributionskanaler använder dom sig av för att låta vinerna sippra ut till marknaden??
 

Vino fino

Medlem
Senaste släppet var 95'an och den släpptes till La Place. Till lägre pris (€ 375) än det tidigare uppskattade marknadsvärdet på befintlig stock hos negocianterna (och LivEX). Rekommenderat utpris till lokala marknader var €430, med en nettomarginal på 14% till negocianterna. Så långt allt väl.
Problemet är att det som släpptes nu, ex-chateau, är försett med Prooftag och 100% proveniens…medan negocianterna sitter på en massa gammalt lager av Latour '95 som de inte sälja till det pris de hade hoppats på och bokfört. Alla kunder vill ju ha ex-chateau-släppet. Det ligger nära till hands att tro att Latour börjat bryta upp distributionskanalerna när man så uppenbart ger fingret åt negocianterna.

En inte alltför vild gissning skulle kunna vara LMVH kommer att lägga Latour i portföljen tillsammans med de andra lyxmärkena och sluta lokala avtal med exklusiv distributionsrätt baserat på kvot av portföljen. Om du köper 200 Louis Vuitton-väskor av oss får du köpa 10 lådor Latour… det är ju ändå samma kundbas.
(Här kan man börja fundera på om det verkligen är samma kundbas och hur Latour ser på sina slutkunder, men det nämndes ju i artikeln du länkade till. Om Moet är referensen för hur LMVH ser på vinkonsumenter så kan vi utgå ifrån att de inte tänker vara särskilt sentimentala).
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Senaste släppet var 95'an och den släpptes till La Place. Till lägre pris (€ 375) än det tidigare uppskattade marknadsvärdet på befintlig stock hos negocianterna (och LivEX). Rekommenderat utpris till lokala marknader var €430, med en nettomarginal på 14% till negocianterna. Så långt allt väl.
Problemet är att det som släpptes nu, ex-chateau, är försett med Prooftag och 100% proveniens…medan negocianterna sitter på en massa gammalt lager av Latour '95 som de inte sälja till det pris de hade hoppats på och bokfört. Alla kunder vill ju ha ex-chateau-släppet. Det ligger nära till hands att tro att Latour börjat bryta upp distributionskanalerna när man så uppenbart ger fingret åt negocianterna.

En inte alltför vild gissning skulle kunna vara LMVH kommer att lägga Latour i portföljen tillsammans med de andra lyxmärkena och sluta lokala avtal med exklusiv distributionsrätt baserat på kvot av portföljen. Om du köper 200 Louis Vuitton-väskor av oss får du köpa 10 lådor Latour… det är ju ändå samma kundbas.
(Här kan man börja fundera på om det verkligen är samma kundbas och hur Latour ser på sina slutkunder, men det nämndes ju i artikeln du länkade till. Om Moet är referensen för hur LMVH ser på vinkonsumenter så kan vi utgå ifrån att de inte tänker vara särskilt sentimentala).
Precis, exakt vad negociants skall vara ödmjuka inför. Smarta affärsmän hittar alltid bra sätt att skapa värden på. Detta känns som ett troligt scenario. Ett annat möjligt scenario som också innebär ett frånsteg från negociants, är att Latours ohyggligt starka varumärke kan nyttjas för att bygga en hel lifestyle med dedicerade high-end butiker i alla världens center-centra. Latour planeringskalender, manchettknappar, läderkeps och Riedels ssk Latour-glas, cigarrlådor mm mm mm.
Den dagen den butiken kommer t Tokyo, kommer jag gå dit då o då för att drömma...
...och negocianterna har nog den dagen fullkomligt slutat drömma om Latour plus att de måst dumpa priserna på sina lagrade Latour...
Men, som j skrev tidigare, så får vi se. Jag har inte lyckats hitta ngn artikel/intervju/uttalande som utlinjerar Latours strategier.
 
Last edited:

magnum

Epernay, Frankrike
De kommer inte säljas på samma sätt.

Istället för att släppa större delen av årets skörd, inte ens buteljerad, till fasta priser in bond så kommer Latour låta "färdiga" viner sippra ut långsamt till marknaden från eget lager.

Skillnaden är att Latour förutom att klippa marginalen som går (gick) till negociants för hanteringen av en primeur så kommer de också ta hem marginalen som uppstår vid stigande värde över tid. Istället för att sitta och gråta över att man sålde vinerna för billigt för tre / fem / tio / tjugo år sedan så håller man stock och tar hem den marginalen.

Givetvis är prisökningen hypotetisk. Men Latour anser uppenbarligen att risken är värd att tas.
Inte enligt denna artikel (från GECE). http://www.decanter.com/bordeaux-20...894/chateau-latour-to-leave-en-primeur-system
Det är inte LVHM som är ägare till Latour (LVHM "äger" Cheval Blanc, Yquem)
 

merlotsmile

Medlem
Senaste släppet var 95'an och den släpptes till La Place. Till lägre pris (€ 375) än det tidigare uppskattade marknadsvärdet på befintlig stock hos negocianterna (och LivEX). Rekommenderat utpris till lokala marknader var €430, med en nettomarginal på 14% till negocianterna. Så långt allt väl.
Problemet är att det som släpptes nu, ex-chateau, är försett med Prooftag och 100% proveniens…medan negocianterna sitter på en massa gammalt lager av Latour '95 som de inte sälja till det pris de hade hoppats på och bokfört. Alla kunder vill ju ha ex-chateau-släppet. Det ligger nära till hands att tro att Latour börjat bryta upp distributionskanalerna när man så uppenbart ger fingret åt negocianterna.

En inte alltför vild gissning skulle kunna vara LMVH kommer att lägga Latour i portföljen tillsammans med de andra lyxmärkena och sluta lokala avtal med exklusiv distributionsrätt baserat på kvot av portföljen. Om du köper 200 Louis Vuitton-väskor av oss får du köpa 10 lådor Latour… det är ju ändå samma kundbas.
(Här kan man börja fundera på om det verkligen är samma kundbas och hur Latour ser på sina slutkunder, men det nämndes ju i artikeln du länkade till. Om Moet är referensen för hur LMVH ser på vinkonsumenter så kan vi utgå ifrån att de inte tänker vara särskilt sentimentala).
Sååå spännande :). Men hur många av de andra typ 150 Grand Cru-husen har dessa muskler? Någon siffra jag hittat är att dessa representerar 4% av volymen och 20% av värdet för handeln via La Place. Och säljer Latour via någon annan distributionskanal i dagsläget? Är det någon annan av de här 150 husen som säljer på annat sätt idag?
 

Vino fino

Medlem
Det är inte LVHM som är ägare till Latour (LVHM "äger" Cheval Blanc, Yquem)
Det är sant. Även om Groupe Artemis har en ägandedel i LVMH. Men byt ut allt jag skrev om Louis Vuitton mot Gucci och jag tror portföljargumentet håller. Om du dessutom betraktar Christie's som en del i portföljen så hur svårt är det att tänka sig att Latour inom en snar framtid huvudsakligen kommer att distribueras genom egna kanaler?
 

magnum

Epernay, Frankrike
Det har hänt en del sen den där artikeln skrevs som en reaktion utan vetskap om vad som skulle hända. Du kanske kan kolla själv?
Inte helt säker på vad du menar, jag tolkar det som så att Latour säljer fortfarande via Negocianter och direkt till vinhandlare och det är väl något dom alltid gjort. Vad mera har hänt?
 

magnum

Epernay, Frankrike
Det är sant. Även om Groupe Artemis har en ägandedel i LVMH. Men byt ut allt jag skrev om Louis Vuitton mot Gucci och jag tror portföljargumentet håller. Om du dessutom betraktar Christie's som en del i portföljen så hur svårt är det att tänka sig att Latour inom en snar framtid huvudsakligen kommer att distribueras genom egna kanaler?
Den möjligheten finns givetvis, personligen tror jag inte det blir så, som vanligt blir det framtiden som får utvisa fakta!

Man gjorde väl ett försök för några år sen att sälja en massa Latour ex chateau via Christies, om jag minns rätt blev det en riktig flopp.
 
Toppen