sunqan
Vinös
och för att förtydliga: Det är förmodligen bara säljaren som gör fel, och transportören.Det är alltså inte ok att köpa från en privatperson i ett annat eu-land om denna ordnar transporten... (i princip alltså)
Det är bara distanshandel, privatinförsel och resandeinförsel av alkohol som är OK enligt svensk lag och enligt det bakomliggande EU-direktivet. Och mig veterligt har inte vare sig EUs punktskattedirektiv (2008/118/EU ) eller dess svenska implementation i form av alkoholskattelagen (1994:1564) provats i domstol, den enda pågående rättegång i området kring handel med alkoholhaltiga drycker, är den där allas vår Peder tyvärr är svarande, det handlar alltså inte om brott mot skattereglerna utan mot brott mot alkohollagen.
jag är fullt medveten om att lagar bara är intentioner tills dess saken provats i rättegång. Däremot tycker jag att man bölr vara medveten om vad som står i lagarna, så att det inte blir en total överraskning när helt plötsligt tullverket reagerar. att sen kalla det för skrämselpropagande, är ganska magstarkt.