Den här diskussionen känns lika rimlig som att ett träningsforum skulle se ned på alla som inte lyfter 120 kg i bänkpress och gör 20 pullups.
Jag har bara varit här ett år ungefär men det känns som att forumet har växt snabbt på sistone. Detta har kanske medfört att man betar av ämnen som diskuterats för flera år sedan och på så sätt "sänker" nivån på vinerna, diskussionerna och till viss del ändrar vin-inköpen som finns i tråden om de senaste köpen...
Men på andra sidan staketet så har ju också världens utbud av bra viner blivit betydligt större och bättre, vilket medför att man för en rätt bra peng kan komma över lysande PN från Nya Världen istället för schwein-dyr Bggne (kör med förkortningen för att glänsa lite
) och märkesdricka sig genom Napa Valley's Bdx-kopior utan att behöva slänga fram tusenlapparna för en enda flaska.
Jag är medveten om att priset inte riktigt diskuteras här, men det känns som att det inte kan lämnas därhän eftersom det gärna kommer på tal när det diskuteras t ex Champagne vs annat bubbel. Pelorus någon?
Bara för att det är billigt behöver det ju inte vara dåligt.
Min bild av FW är att det finns medlemmar som gör aktiva val i sitt vindrickande, något som är raka motsatsen till hur den "folkliga" vindrickaren gör; jag ser detta varje dag så tro mig, jag vet hur de ser ut... De köper sex flaskor av ett billigt vin för att de får en trälåda, de vill ha den "bästa boxen!", osv osv. Något sådant finns inte här på FW. För min del är det just det aktiva valet av vilket vin man dricker som skiljer agnarna från vetet. Inte heller räds FW-medlemmen att lägga på en slant extra för att prova någonting som anses vara obligatoriskt att dricka, även om det kanske är lite dyrt egentligen.
Diskussionen är spännande, men kanske aningen dödfödd egentligen...