Jag är ingen kemist men vad jag har förstått är det en stund kvar tills vi kartlagt och förstår samtliga processer som sker under lagringen av vin...
Tills dess: egna erfarenheter, expertis, och sunt förnuft. Jag tror vi är överens om grundprinciperna avseende vibration, ljus, temperatur (och icke att förglömma, fukt). De experiment som startades på 90-talet av bl.a. Paul Pontallier och vinproducenter i Loire och Rioja lär kunna ge erfarenhetsbaserade svar på inte bara lagringsformer (havsbotten, källare, vinkyl) utan även förslutningens påverkan. För min egen del har jag lagrat i torpargrund i nästan 20 år (16C - 4C, 60-80%) och det fungerar fläckfritt. Den enda skillnaden som jag har märkt jmfrt ex-Chateau med konstant 11C är att mina viner tar längre tid på sig och att vinterkylan fäller ut anings mer kristaller i de vita vinerna.
Läste för en stund sedan om de första testerna av chip i etiketten (med temp, fukt, gps etc) som görs av ett antal prestigeproducenter. Den allmänna slutsatsen var att producenter, distributörer och konsumenter generellt är aktsamma med vinerna. De största problemen uppstod i transportledet där containers blir stående i hamn i gassande solsken eller på långtradare.
Det är både en tröst och en förtvivlan att veta att om du bara sköter dina viner rimligt, så borde de klara sig bra. Men om transportören fått vänta ett dygn och containern med dina flaskor har stått på kajen i Rotterdam i mitten av augusti så blev de sannolikt kokta långt innan du öppnar dem 20 år senare...