m_trobeck
Ständigt sökande. Rotlös.
Var bara inne för att kolla Jens Dolks tips på bästa boxar under 200 kr, vilken är mest prisvärd till sommarens festerLäser du Expressen får du skylla dig själv
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Var bara inne för att kolla Jens Dolks tips på bästa boxar under 200 kr, vilken är mest prisvärd till sommarens festerLäser du Expressen får du skylla dig själv
Om vinimportören är en av de större är han/hon förmodligen monopolkramare.I Huddinge kan man enligt listorna rösta på en vinimportör i kommunlavalet, kanske blir det ett kryss där.
Rätt liten, för att inte säga mikroskopisk.Om vinimportören är en av de större är han/hon förmodligen monopolkramare.
..och fortsatte med att argumentera för en 3:e pappamånad också. Också väldigt liberalt (inte).Satt och tittade på utfrågningen av FPs ledare igår och tyckte att det var lite roligt att han säger "Jag har en i grunden liberal syn" och fortsatte med att förklara att surrogatmödraskap ska utredas, för det är någonting som är upp till individen att bestämma. Samtidigt så vill de bibehålla ett alkoholmonopol.
I can haz not getz itz.
Då är det snart dags att rösta. Alkoholpolitik.se har varit hjälpsamma med en lista på vad man skall rösta på om man vill ha försäljning av alkohol på andra ställen än Systembolaget i framtiden.
SD som parti vill behålla monopolet, men är för gårdsförsäljning (utan de reservationer som andra partier gör som betyder att de de facto är emot gårdsförsäljning). Jag var också förvånad över den höga andelen av deras kandidater som stödjer avskaffandet. Jag kan tänka mig att detta beror på tre orsaker: en anti-etablissemangsinställning, rätt många f.d. moderater (som ju tidigare har velat avskaffa monopolet, före de blev nya moderater) och att SD är starkast i Sydsverige där man generellt har en liberalare och mer kontinental inställning till alkoholhaltiga drycker. Även i många andra frågor är ju SD "ganska danska", så varför inte även i alkoholpolitiken?Lite otippat att Sverigedemokraterna är så öppna för en liberalisering av vår alkoholpolitik, men samtidigt skall man inte glömma att de vill stänga våra gränser och skulle glädjas åt ett EU-uträdde vilket skulle göra att SD skulle bidra med ett sämre utbud av kvalitetsvin och mer blågul öl och ett BIB-rike.
Jag har funderat lite och undrar i mitt stilla sinne om det är så att Karin Söders och Torsten Bengtsons andar fortfarande spökar?Med Centerpartiet är det precis tvärtom. De kom på 2:a plats i min sammanställning, men de har endast en kandidat utanför Stockholm som vill avskaffa monopolet! Intressant nog brukar det alltid vara Per Ankersjö, Stockholmscenterns ordförande, som hörs från C i alkoholpolitiska frågor. Tydligen är han inte så representativ för vad centerpartisterna tycker ute i fäbodarna och ladorna i övriga riket...
Kanske att Centern som f.d. folkrörelse ute på landsbygden i vissa fall har en del kopplingar till, eller sympati för, den f.d. folkrörelsen nykterhetsrörelsen? När det gäller gårdsförsäljning pekar ju de traditionella C-instinkterna, stöd till småföretag och särskilt sådana på landsbygden, åt samma håll som Stureplanscenterns allmänna (ny)liberala reformiver. Men som den gamle centerledaren Gunnar Hedlund (eventuellt) har sagt: "Centerpartiet har velat och kommer alltid att vela".Jag har funderat lite och undrar i mitt stilla sinne om det är så att Karin Söders och Torsten Bengtsons andar fortfarande spökar?
Det var ju inte för inte som Eddie Meduza skrev "Torsten hällde brännvin i ett glas åt Karin Söder"...