chambertin
Medlem
Kanske, förklara gärna vad i så fall.Vi pratar lite olika saker, jag tror du misstolkar...
Tror inte att jag påstod att du ville ha det sagt heller. Verkar som om du missförstår de data från 2009 jag la fram.Jag påstod inte att toppvinerna 2009 fick låga betyg av icke-amerikaner, inte heller att en primeur testades blint.
Du påstod ju däremot att Råbert INTE testade ngt blint medans Decanter minsann gjorde det. Eftersom kontexten var om Bdx 2009 med data från Bordeaux Index (primörprovade viner) så handlade min kommentar bara om just detta. Trodde att det framgick ganska klart.
Gärna fakta på det i så fall.Däremot vidhåller jag att det finns noterbara skillnader mellan hur britterna ger betyg till Bdx över tid kontra amerikanerna (etablerade vinskribenter pratar vi om nu). Om du jämför över hela skalan, över tid.
Jag tycker inte jag kan se några sådana tydliga vattendelare mellan Amerikanska och Europeiska preferenser över tid. I alla fall inte när jag tittar på de data som BdxIndex lägger ut. Man kan säkert utan problem hitta flera viner som sticker ut i just den riktning du vill visa på men man kan absolut hitta precis motsatsen också. Är ingen statistiker av rang men för att övertyga mig så vill jag åtminstone se lite mer underbyggda argument och data än de du har plockat fram.
Men vad bra att dom är lite mänskliga då i alla fall.Jag påstår heller inte att britterna aldrig kollar tidigare protokoll, mitt exempel var från Decanters återkommande årgångsprovningar (revisioner) av Bdx i panel som är blinda.
Det hamnade aldrig i domstol utan Random House och Broadbent gjorde upp i godo. Boken som det handlade om "The Billionare's Vinegar" ges fortfarande ut på andra håll men inte i England.Broadbent vann ju mot Random House så att han skulle gått bort sig med Hardy Rodenstock är åtminstone i domstol dementerat. Känner inget behov av att försvara Broadbents karaktär iofs, snarare tycker jag att han är en stor auktoritet när det gäller Bdx, även om han börjar bli ordentlig gammal som du säger. Men för min egen del hade jag tyckt det varit roligare om han hade haft lika stor påverkan på Bdx utveckling som Råbban har haft under de senaste 30 åren.
Nu var ju inte Broadbent den ende som lät sig imponeras och charmas av Rodenstock utan även Jancis och Parker var med på hans provningar.In July 2009 it was announced that Michael Broadbent would sue Random House, the publishers of The Billionaire's Vinegar, for libel and defamation of character, on claims that the book made allegations which suggested that Mr Broadbent had behaved in an unprofessional manner in the way in which he had auctioned some of these bottles and that his relationship and dealings with Hardy Rodenstock was suspected of being improper. The suit was filed in the United Kingdom, whose libel laws are favorable to the plaintiff. Unlike US law, even true allegations can be defamatory (see English defamation law), and Random House initially stated it did not believe it had defamed Broadbent and would defend the lawsuit.
In October 2009, Random House, avoiding trial, entered into a settlement agreement with Broadbent. In a statement read out in open court, Random House apologised unreservedly for making the allegations and accepted that they were untrue. It gave an undertaking not to repeat the allegations and paid Mr Broadbent undisclosed damages. It removed the book from sale in the United Kingdom. It was also reported that Wallace was not a party to the lawsuit or settlement, that Random House would be making no changes to the book, and that it would continue to publish the book in all territories except the UK.
Jo men +90P-viner dricks väl till övervägande delen av entusiaster ?Och avseende Jancis kontra Parker så pratade jag om inflytande över producenter och konsumenter, inte inflytande över vinentusiaster. Har sett lite undersökningar på hur Bdx-köpare resonerar och Parker har länge varit den otvetydigt mest viktiga referensen. Sen är långt ifrån alla Bdx-köpare vinentusiaster. Jancis har säkert ett stort inflytande över detta kollektiv. (Men även där tror jag hon ligger i bakvattnet. Tyvärr).
Vanliga konsumenter av låg- och mellansegmentet bryr sig väl knappast om Parker, Jancis eller någon anann recensent utan det intresset är väl mest förbehållet oss vinentusiaster (jag klarar av att vara vinentusiast och konsument samtidigt tror jag) ?
Trenden mot att viner skall vara tillgängliga och visa upp sina kvaliteter redan 6-8mån efter skörden tror jag inte vi kan skylla mer på Parker än ngn annan som provar och bedömer vinerna i det här stadiet. Problemet som jag ser det är just att man bedömer alltför tidigt och inte just Parkers smak. Andreas Larson t.ex ger inga omdömen om Bdx förrän dom är i flaska. Jag antar att han provar primörer också men går inte ut med några bedömningar.
“Three quarters of the people there loved the wine. I was having problems with it though. The gritty tannins seemed to me to be excessive. It is a vintage that’s evolving very fast. I kept those problems to myself though, until today.”
Så hans tvärsäkra antagande om att vinet skulle hålla till 2040 får vi kanske revidera...
WA har drickfönster, inte tvärsäkra antaganden om hur länge det skall ligga.
Neal Martin tycker helt annorlunda om det dessutom så det verkar ganska högt i tak på WA i alla fall.
Ratingen från Råbert har varit 96-100 (vid fatprovn), 98+, 99, 100 och nu senast 96P.
Senaste posten från Monkton-Råbert om vinet i fråga (Rating 96P (Aug-15), Drink: 2015-2030)
Certainly this was a wine born under considerable controversy, receiving accolades and kudos from me and several of my American colleagues, but generally excoriated by the British press. The French wine critics were very positive. This wine has calmed down considerably as it was a blockbuster, somewhat of a Bordeaux fruit bomb in its youth, and now has toned itself down to a serious candidate for one of the wines of this rather bizarre, but interesting, vintage. 2003 offered everything, from pathetically dilute and thin wines to some massive blockbusters. That was true especially in the Northern Médoc and from the limestone hillsides of St.-Emilion (where Pavie is situated). The color is a dark garnet, with a touch of amber beginning to appear on the edge. The wine has a stunning nose of roasted herbs, grilled meats, charcoal, blackberry and blackcurrant fruit, with some oak still present. Dense, full-bodied and very succulent and lush, this wine seems to be in late adolescence, ready to enter a relatively mature stage. There is always a suspicion because of the extreme heat in July and August that these wines will crack up very quickly, and certainly that will always be a worry, but this one looks set for at least another 10-15 years of drinkability.