SV: Amon-Ra -06
Född 1967, det framgår av bloggen (provat aktivt sedan 1987, organiserat sedan 1988). Bedömningen angående lagringskapaciteten är främst baserad på min lilla, men inte helt försumbara, erfarenhet av Shiraz/Syrah från Australien. Just Gleatzer har ju inte hållit på så länge så det går att säga något definitivt, men 20 år _brukar_ vara tungt för OZ (Grange, Lindemans Bin 3110, Best's Bin 0 och några andra undantaget). Dessutom har Colins alster från Seppelts & Barossa Valley Estate (E & E Black Pepper) inte visat sig utvecklas till det bättre mer än runt 12 år om det nu har någon bäring, strukturen på E & E & Amon-Ra har klara paralleller.
Jag har givetvis inte haft förmånen att följa speciellt många OZ Shiraz från _samma årgång_ i mer än 18 år (ett drygt 10-tal kanske) men jag har provat förhållandevis många gamla viner och de allra flesta tröttnar tydligt när de kryper över 15 år (firman hade kontor i Sydney förr).
Nu har dock mycket hänt tekniskt de senaste tjugo åren och Ben är ett snille, så den som lever (och har tillräckligt i källaren av Amon-Ra, jag är en bland dem) får se. Det skall bli spännande, men jag har en gnagande känsla att '05 kommer att toppa före 2020.