This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
shorepower skrev:Drack den 2008. Då var den allt för ung, mycket citrus och tyckte då att den skulle inte drickas på ett antal år.
AC har väl tappat lite de senaste åren. 2005 var en ren besvikelse och 1911 har blivit lite sämre med tiden tycker jag.
Ska du köpa eller dricka? Har ett par i källaren så vi kan prova om du vill. Väntar mig inga stordåd men jag kan ha fel, Det händer ju någon gång per år.
Köp Paul Dethune från grannbyn istället. Snacka med kompisen på ön. Det är mitt tips.Andreas skrev:tänkte att det kunde vara ok drick och risottobubbel
Välkommen till forumet Skumpagne.Skumpagne skrev:Druckit ca 5-6 st under 2011. För det priset på bolaget så är ju -02 riktigt fin. Och nu har ju -04 kommit upptill och me, den har ja inte druckit men skulle nog tro att -02 ändå är snäppet vassare. Men Andre Clouet gör alltid goda välbalanserade viner enligt mig har druckit nån cuvée 1911 som varit lite väl omogen men de är bara otur.
shorepower skrev:Välkommen till forumet Skumpagne.Skumpagne skrev:Druckit ca 5-6 st under 2011. För det priset på bolaget så är ju -02 riktigt fin. Och nu har ju -04 kommit upptill och me, den har ja inte druckit men skulle nog tro att -02 ändå är snäppet vassare. Men Andre Clouet gör alltid goda välbalanserade viner enligt mig har druckit nån cuvée 1911 som varit lite väl omogen men de är bara otur.
Jag är lite kluven till André Clouet. Hans standardcuvée har blivit sämre och sämre med åren. Vad gäller årgångarna så har de också varit varierande. 2002 var bra, men det är ett år som många har gjort bra viner av. 1911 är dock den största besvikelsen. Från att ha varit ett ganska stort vin så var den senaste utgåvan spretig och tråkig. Så att du hade synpunkter på den kanske inte bara var pga otur utan istället ett bevis på att du har smak
Bubblaren skrev:Beror det inte lite på vilken 1911 man har. De jag har är 95/96/97, inköpta 2005-2006. Vilka årgångar har varit i de senare släppta 1911?
Den andra flaskan den senast perioden. Som senast så är vinet en ganska stor besvikelse, moussen är ganska grov, försvinner fort, doften är initalt bra med lite brödiga toner, röda bär, smörad brioche men blir snabbt platt. Smaken är likaså, tunn, kort eftersmak och dör snabbt i glaset, syran finns där men bleknar också den.. Spontant med två flaskor så känns det här vinet som det är över sin topp. Med de årgångarna borde det vara ett betydligt mer spänstigt vin
Oj då, det hade jag missat. Nu har jag bara köpt AC på plats och inte via Systembolaget. AC har väl växt rätt kraftigt så druvorna räcker kanske inte till.magnum skrev:Om jag förstått det rätt så gör dom 1911 flaskor per år men samma cuvee görs under flera år så förmodligen stor skillnad beroende på deg. datum. (sen är det väl "lite" skillnad på reservvin och solera )
2002 (back to topic ) så är den som säljs på SB inte det "riktiga" årgångsvinet, enligt uppgift är det upp till 80% Ch i denna. Årgångsvinet är normalt 50/50 PN/CH oct tappat på en flaska liknande P. Peters Cuvee Speciale med mörkblå strumpa. Tror också att detta kan vara inköpta flaskor dvs ej från Clouets egna vingårdar.
Vart har du sett det?Skumpagne skrev:Fast enligt Juhlin så gjorde man 50-50 fram tills -99 sen började man med 100% noir på vintage vinerna.