Har precis varit igenom samma tankeprocess som dig
@jrick och
@Jos för ett liknande utrymme. Svårt att få bra råd tyckte även jag. Efter en hel del research och input från olika håll bröt till slut ned projektet i delar, lite som föregående poster indikerar;
Klart
- riv ut allt
- ta bort dåliga väggmaterial (dålig puts i mitt fall), golv (bila bort dålig betong i mitt fall) och takmaterial (nöjd med mitt innertak)
- stäng all ventilation (för du vill ju ha det som "kylrum" och vinerna gillar fuktigheten ändå)
- fixa till väggar och golv (putsa / flytspackla i mitt fall) & måla väggar & tak
- isolera alla väggar ovan mark utvändigt (använde xps som är lätthanterligt, tåligt och välisolerande)
Kvarstår
- sätta in dörr med lämpligt U-värde motsvarande resten av rummets konstruktion (10v leveranstid
)
- bygga inredning (blir något egenbyggt av lösvirke eller stående sten + liggande skivor eller bara skivor, men har inte bestämt mig än)
- se vilken temperatur du får och värdera sedan om du behöver extra kylning. I mitt fall kan jag välja mellan frikyla från bergvärme, köpa en "riktig" luft/luftpump avsedd för kyla (inte bara komfortkyla), eller köpa ett kylaggregat. Inköpskostnad vs driftskostnad vs behov av lägre temp & "konstant" temp.
Min slutsats av allt letande var att första göra rummet väl avsett för ändamålet (=isolerat & "stängt"), därefter inreda (i mitt fall mer som
@Jos, enklare hyllor) och sist fundera på om kylning behövs eller inte när man kan mäta temperaturen olika årstider. Så kan du säkert få din offert nedbruten så att du vet vad du betalar för vad. Isolering vill man inte gärna fuska med, men inredning och kylning går ju lätt att anpassa efter budget o behov. Hör av dig om du vill bolla vidare och lycka till med projektet. Kanske borde hyra ut lådförvaring hemma för att finansiera bygget