SV: Antonio Galloni lämnar WA och startar eget.
magnum skrev:
Så, Parker ger Figeac för låga poäng och andra viner för höga poäng och de publikationer du läser gör tvärtom och det är det korrekta! Då kan man ju säga att dem gör detta endast för att de på ett personligt plan gillar Figeac. Vilka publikationer är det som du avser?
Som sagt, jag har hört från folk med viss insyn att Parker inte gillar Figeac. Självklart ska man inte fästa avgörande vikt vid detta, men allt sammantaget ger stöd för detta. Parker vet vad han har i glaset när han provar, det gör inte många av dem andra som kör blindprovningar vid alla bedömningar. Det jag har fetat i citatet är väl ett rätt löjligt påstående. Vad drar man helst för slutsats när man har en kritiker (som dessutom inte blindprovar) som generellt sätter högre betyg än alla andra på prestigeviner men konstant skriver ner en viss egendom och flera andra publikationer (varav vissa alltid blindprovar) som i princip alltid ger densamma egendomen ungefär lika höga betyg som andra bra egendomar i samma kategori?
Vi kan ju ta Figeac 2008 som exempel. Ett vin jag personligen älskar redan och som förmodligen kommer bli grymt med lagring. WE: 93/100, Decanter: 18/20, Jancis: 17/20, Parker: 81/100 (vilket ska sättas i en Parker-kontext vilket innebär kanske 75/100 i de andra publikationerna). Figeac 2009 vet jag inte om Parker provat men Evinite säger att han gav det vinet 90/100 att jämföra med Sucklings 98/100, Jancis 18/20, WE:s 96/100, WS:s 96/100 och Decanter's 18,5/20 (återigen, i en Parkerkontext så betyder väl 90/100 ungefär 85/100 för de andra så fortfarande väldigt lågt, speciellt i ljuset av klusterbomben av 100-poängare för årg. 2009).
Det finns massor att läsa på nätet om hela denna historia, bara att googla Parker Figeac så får man upp en hel del träffar. Det kanske helt enkelt är så att Figeac gör ett vin som Parker inte riktigt förstår sig på eftersom det ofta är väldigt klassiskt och terroirdrivet och saknar kanske den bombastiska frukt som han gillar. Dörför har han satt låga poäng, vilket gjorde att ledningen för Figeac tröttnade och slutade skicka honom flaskor vilket gjorde att Parker surnade till och provade vinerna ändå och satte ännu lägre poäng, etc. Det sista är mest spelulationer, men det känns ändå som att Figeac är ett av de viner som inte blivit Parkeriserat utan fortfarande bjuder på klassisk Bordeaux. Han kanske inte gillar det...