Nyår tillsammans med bland annat
@Jesper och
@v00alex bjöd på blandad kompott som vanligt när det gäller mat och vin. Temat är en rätt med matchande vin på hög nivå. Ambitionsnivån skrämmer även bort vissa men är man esoterisk är det konsekvenser man får ta.
Först upp en
Billecart Rosé på magnum. Inköpt på plats hösten 2018 så i yngsta laget även om Billes rena fruktdrivna stil funkar att dricka ungt. Bär och fin citrus, hög syra och medel smak. Ingen komplexitet utvecklad men otroligt elegant. Jag prioriterade volym och friskhet här eftersom det skulle passa som apertif och räcka till tolvslaget.
Till det snittar av Granny Smith, anklever och valnötter. Locket marinerat i Delamin.
Till första rätten blev det någon för mig okänd
Chablis Le Clos 2000. Garanterat några som vet vilken.
Diskussionen gällde först huruvida den var korkad eller inte. Visst var det lite märkliga dofter och kanske ett uns av simbassäng i bakgrunden men framförallt rotfrukter. Frukten på nedåtgående och med den förvillande ledtråden att bladöppnare användes (bara för att den var nyinköpt tror jag
) gissade jag Chablis 1982. Äldsta chablisen jag druckit och det gav inte mersmak.
Ostronsoppa med champagne (Bille NV).
Efter det kom kvällens vin för mig.
William Deutz Rosé 96 som jag tidigare hållit riktigt högt och vars sista minne är att jag blev bestulen på glaset jag sparat för att dofta på av en fyllekaja.
Tydlig husstil med fin ren frukt och bär. Även lite fin nötighet och skogstoner. Härligt komplex med härlig balanserad syra. Snudd på perfekt för mig. Ringade inte rätt omgående och var först inne på Bille 96 men med en ledtråd spikade jag vinet. Hoppas nu 99orna som jag fick tag på håller lika bra eftersom vinet tyvärr inte görs längre.
Tre sorters lax. Varmrökt, kallrökt och rå karamelliserad med lakritspulver.
Efter det blev det varmrätter med rödtjut. Gissade på att värden skulle ha bdx så tanken var att mitt vin skulle toppa det.
Conseillante 95 som visade upp sig som typisk mogen bdx. De som fick den blint kände gröna toner medan jag själv kände mer torkad frult, stall, jord och läder. Riktigt gott men tyvärr inga florala toner som jag önskat. Antagligen för gammal eller så är det årgången.
Ravioli med forellrom och ostsvampsås.
Mer bdx som väntat.
VCC 1983 som var klockren mogen 80-talsbdx på näsan. Lättare i stilen fick mig att gå på merlot. Gissade 83 eller 86 och Pomerol. Med en ledtråd tog jag även det här vinet även om det var första gången jag druckit det. Ergo nybörjartur. Liknade Conseillante men lite lättare och tunnare. Med det här lilla urvalet lutar jag åt att Pomerol ska drickas yngre än annan bdx. Vad säger
@LeChat ,
@Mouton och
@chambertin om det?
Huvudrätten var kronhjort på innerfilé. Bästa viltköttet enligt mig och det här smalt i munnen.
Till sist lite efterrätter med sötviner.
Tolvslaget bjöd på resterna av Bille Rosé och bunkrade raketer.