Mattias Schyberg
Administratör
Som en spinoff på tråden Årets bästa viner, halvtid, så syftar denna tråd till att lista era största överraskningar på vinfronten sedan årsskiftet. Den stora skillnaden är - för att kvalificera sig - så bör det vara viner som inte är allmänt kända och redan erkända av de flesta. Det vill säga, de flesta "stora" vin går alltså bort. Vinerna bör alltså vara "nya upptäckter" som ändå levererar i toppklass (90p+).
Mitt bidrag till smeten är detta:
Jag googlade detta vin igår för att se vad folk tycker om det, men hittar i princip inget relevant alls förutom en del slumpmässiga omdömen. Detta trots att det faktiskt tillhör ett av mina absoluta favoritvin under året i ganska hård konkurrens, dessutom var det de flestas favoritvin i en större provning med ca 15 st "erfarna munskänkar" (tema Provence/Langeudoc). Det är inte dyrt heller, runt 200 pix. Ett riktigt kap om ni frågar mig.
Jag är dock väl medveten om att poängen som jag satte möjligen hade blivit lite lägre idag, då jag var ännu mer oerfaren kring poängsättning när denna provning genomfördes (jag är fortfarande som en ko på grönbete dock ).
Vad är era stora överraskningar hittills i år som ni skulle vilja förmedla till oss vinnördar?
Mitt bidrag till smeten är detta:
2008 Collet de Bovis Rouge (94p)
Fullkomligt fantastisk näsa med sval men varm frukt på samma gång. Körsbär, fikon och lakrits samsas ihop med härliga kryddor och blommor (fänkol, lavendel och dill) i härlig harmoni. I munnen känns det fylligt och fett, men ändå ganska lättfotat. Hög intensitet med en gnutta restsötma. Kvällens stora utropstecken och faktiskt kvällens vin om kursdeltagarna fick bestämma.
Jag googlade detta vin igår för att se vad folk tycker om det, men hittar i princip inget relevant alls förutom en del slumpmässiga omdömen. Detta trots att det faktiskt tillhör ett av mina absoluta favoritvin under året i ganska hård konkurrens, dessutom var det de flestas favoritvin i en större provning med ca 15 st "erfarna munskänkar" (tema Provence/Langeudoc). Det är inte dyrt heller, runt 200 pix. Ett riktigt kap om ni frågar mig.
Jag är dock väl medveten om att poängen som jag satte möjligen hade blivit lite lägre idag, då jag var ännu mer oerfaren kring poängsättning när denna provning genomfördes (jag är fortfarande som en ko på grönbete dock ).
Vad är era stora överraskningar hittills i år som ni skulle vilja förmedla till oss vinnördar?
Last edited: