Nu när jag är hemma ska jag försöka summera årets vinupplevelser. Ligger dessutom här i sängen lite tidslaggad...
Det jag ser tillbaka på med mest tindrande ögon är alla trevliga vinträffar med er på forumet (framför allt här i Göteborg, men den senaste trippen till Tokyo och
@StefanAkikos trygga famn bör inte glömmas!). Det har druckits en jädrans massa fantastiska viner från jordens alla hörn helt enkelt! Ett extra stort tack bör riktas till
@Grapeskull som möjliggjort att vi har världens bästa ställe att träffas på centralt i Göteborg. Det kommer att bli ett fullspäckat 2015, det är alldeles säkert!
Anmäl ert intresse här ni som ännu inte deltagit på våra träffar men gärna skulle vilja.
Bordeaux
Jag har verkligen fått upp ögonen för denna region, men det är först när man passerar runt en femhundring som det börjar uppstå magi. Flertalet trevliga viner har druckits, ganska jämt skägg mellan topparna. Man får tacka
@chambertin (och bror),
@StefanAkiko och
@Appel för de absolut största upplevelserna!
Man bör inte heller glömma alla fantastiska Sauternes-viner som passerat strupen. Så jädra gott!
Pinot Noir
Mycket kul har druckits under året och det är en druva som växer på mig (till och med ett ice wine på PN har imponerat). De bästa (och flesta) upplevelserna har varit från USA och Alsace (Albert Mann rockar!), men visst har en och annan bra Bourgogne slunkit ner också, till och med en DRC Grands Echezeaux -05, som dock passerade relativt obemärkt förbi när jag fick det serverat blint.
Sydafrika
Det är inget nytt att SA gör en hel del väldigt bra viner, men under detta år så har landet levererat några av årets absolut bästa viner på Syrah (och en del Rhône-blends). Producenter som levererat lite extra inom detta område är Mullineux, Reyneke och Eben Sadie. När det kommer till Bordeaux-blends så har det varit fler besvikelser än positiva överraskningar, tyvärr. Hoppas på fler utropstecken nästa år. Här vill jag tacka
@mnor för hans gedigna genomgång av vinlandets röda och
@Michael.S för att han lät mig prova 2011 Mullineux Schist som verkligen levererade tonvis och dessutom lyckades "vinna" ett av årets vinfernon!
Spanien
Wow, vad mycket kul jag druckit från detta land! Massor av prisvärda Riojor och Sherry. Ribera del Duero och Priorato levererar allt som oftast, däremot var årets största överraskning den pyttelilla appellationen Conca di Barbera och producenten Josep Forester med vinet Seleccio (-07).
Sydfrankrike
Har druckit tonvis från denna del av världen och mycket har levererat med råge. Minns särskilt en grenache från Pytteområdet Bellet som blev ett av årets stora vinupplevelser. Därefter har det blivit en och annan Bandol såklart, en del besvikelser men också en hel del härliga upplevelser. Massor av lågt prissatt kvalitetsvin!
Loire
Alltid roligt med vin från Loire. Stor bredd och vanligtvis rejält prisvärt. Har druckit massor som har levererat, både vita, söta och röda. Till och med ett och annat naturvin från området har lyckats imponera! Kommer att fortsätta utforska denna underbara region under 2015!
Italien
Visst har jag druckit en hel del kul från speciellt Piemonte under året, men det är få upplevelser som jag minns alltför tydligt just nu. Elio Altare-vertikal var såklart något alldeles extra. Vet också att jag fått testa några riktigt bra viner från Valpoliciella, så även den regionen kan prestera helt klart. Chianti har som vanligt stått för flest besvikelser...
Sydamerika
Alltid prisvärt, men tyvärr har de riktiga topparna varit aningen för få för att göra mig helt nöjd med hur värlsdelen har presterat under det gångna året. När det gäller lite billigare viner runt två hundra så brukar framförallt Argentina leverera rejält.
Australien
En hel del kul har druckits, men i stort har det blivit alldeles för lite för att det skall kännas bra. Skärpning lovas till nästa år!
Tyskland
Levererar alltid!
Champagne (och allmänt bubbel)
Har äntligen fått testa en del rejäla doningar och 2000 Pol Roger Sir Winston Churchill toppar för tillfället listan, men det är fortfarande aningen för dyrt för att kännas bekvämt att köpa tyvärr. Största besvikelsen torde vara 2000 Krug Clos du Mesnil, som trots hög kvalitet (90+) kändes som en faceplant i förhållande till sitt pris (6000 spänn är snuskigt mycket för en flaska vin!). Det är därmed på sin plats att tacka
@Darth Angelus för att ha bidragit med båda dessa utropstecken! Nästa år så blir det till att fortsätta utforska regionen men även andra viner som bubblar.
USA
Förutom alla PN-viner så minns jag framförallt Washington State som är en region som går från klarhet till klarhet. Senaste överraskningen var 2008 Sheridan Vineyards L'Orage (Bordeaux-blend) som visade klart och tydligt vart skåpet skall stå, detta för ett pris under 300 pix! Tack för den knakelibrakaren
@StefanAkiko!
Gott nytt år!