Börjar bli riktigt trött på att man oftast får en helt annan årgång än den som marknadsförs när man beställer från beställningssortimentet.
Jag vet inte varför, kanske någon i branschen kan upplysa mig, det ska vara så förbaskat svårt att se till att det är rätt årgång som listas på SB:s webb. Vissa producenter verkar dock vara bättre än andra på att uppdatera årgångarna.
Här om dagen var jag och hämtade ut lite beställningar. Jag hade beställt 2005Beaune Clos de l'Ecu Premier Cru, Faiveley från Carovin, det var dock inte 2005or som kom utan 2006or . De lyckades dock leverera 2002 Mercurey Premier Cru Clos des Myglands från samma producent.
Winepartners Nordic AB som säljer Potel i Sverige hävdar vi SB:s webb att de säljer Potels röda standardvin från 2003 för 109kr. Perfekt tänkte jag, det är en bra årgång och vinet har fått några år på nacken det borde vara ett alldeles utmärkt vardagsvin. Men helt säker kan man ju inte vara så jag nöjde mig med två flaskor och tur var väl det för inte levererades några 2003or utan 2006or. Man har alltså bytt årgång tre gånger, men att meddela sina kunder om detta verkar man vara helt ointresserade av – ett satans oskick.
Det värsta var dock en gång för länge sedan när jag beställde 2 flaskor 1998 Belle Epoque Rosé och fick 1997.
Då det uppenbarligen finns importörer som ser till att uppdatera sina produktnoteringar så undrar jag varför andra inte riktigt klarar av detta? Det som däremot står helt klart är att de importörer som så flagrant struntar i sina kunder beter sig på ett sätt som knappast kommer att gynna dem den dagen systembolagets monopol försvinner och de börjar med direktförsäljning. Redan idag kan man ju utan problem beställa viner från välrenommerade handlare i Europa och mindre renommerade handlare/speditörer på Östermalm. Så då kan man ju fråga sig varför man ska beställa viner från aktörer som uppenbarligen struntar i mig som konsument?
/David
Jag vet inte varför, kanske någon i branschen kan upplysa mig, det ska vara så förbaskat svårt att se till att det är rätt årgång som listas på SB:s webb. Vissa producenter verkar dock vara bättre än andra på att uppdatera årgångarna.
Här om dagen var jag och hämtade ut lite beställningar. Jag hade beställt 2005Beaune Clos de l'Ecu Premier Cru, Faiveley från Carovin, det var dock inte 2005or som kom utan 2006or . De lyckades dock leverera 2002 Mercurey Premier Cru Clos des Myglands från samma producent.
Winepartners Nordic AB som säljer Potel i Sverige hävdar vi SB:s webb att de säljer Potels röda standardvin från 2003 för 109kr. Perfekt tänkte jag, det är en bra årgång och vinet har fått några år på nacken det borde vara ett alldeles utmärkt vardagsvin. Men helt säker kan man ju inte vara så jag nöjde mig med två flaskor och tur var väl det för inte levererades några 2003or utan 2006or. Man har alltså bytt årgång tre gånger, men att meddela sina kunder om detta verkar man vara helt ointresserade av – ett satans oskick.
Det värsta var dock en gång för länge sedan när jag beställde 2 flaskor 1998 Belle Epoque Rosé och fick 1997.
Då det uppenbarligen finns importörer som ser till att uppdatera sina produktnoteringar så undrar jag varför andra inte riktigt klarar av detta? Det som däremot står helt klart är att de importörer som så flagrant struntar i sina kunder beter sig på ett sätt som knappast kommer att gynna dem den dagen systembolagets monopol försvinner och de börjar med direktförsäljning. Redan idag kan man ju utan problem beställa viner från välrenommerade handlare i Europa och mindre renommerade handlare/speditörer på Östermalm. Så då kan man ju fråga sig varför man ska beställa viner från aktörer som uppenbarligen struntar i mig som konsument?
/David