Mats Petri
Österlen
Någon som har koll på årgångarna 2010-2012 i Rheinhessen?
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Någon som har koll på årgångarna 2010-2012 i Rheinhessen?
Ja, lite dåligt av oss faktiskt. Hade jag haft koll så hade jag stått i givakt för denna delikata fråga. Någon här måste ju veta kan jag tycka, eller behöver vi rekrytera lite kompetens rörande tyska viner från Rheinhessen?Jäklar i min lilla låda. Du har fått ett helt forum att tystna.
Jag har inte en susning, men jag delegerar ut detta till någon som kanske har en aning!
Ha, ha! Jo, jag noterade det.Jäklar i min lilla låda. Du har fått ett helt forum att tystna.
Stämmer bra med min uppfattning. Från mer officiellt(?) håll, bl.a. German Wine Institute, så verkar de mer nöjda med 2011, men jag tror att de lägger för stor vikt vid volymen jämfört med ffa. 2010.Kan bara svara generellt för Tyskland av vad jag fått för uppfattning av vad jag druckit och läst (gäller Riesling):
2010: Bra år. Ordentligt med syra och koncentration. Långlivade viner.
2011: Ok år. Lite mindre syra och känns som en årgång som är mer tidigt tillgänglig.
2012: Som 2010.
Som sagt inte facit utan min uppfattning.
Keller går från klarhet till klarhet och verkar inte kunna misslyckas.Från Atomwine i Dk har jag hittills köpt och provat Chardonnay (bra) och Pinot Noir (inte så kul) från Seehof (Rheinhessen). En Blanc de Noir (Pinot Noir) Brut från Raumland (också Rheinhessen) var också riktigt bra. Kellers Riesling Trocken 2011 har jag köpt men inte provat liksom Kühling-Gillot (Rheinhessen).
Som du märker så är bara forumet lite långsamt i starten. När det väl kommer igång så är det med besked.Ha, ha! Jo, jag noterade det.
Rheinhessen har traditionellt varit bulkvinsparadis men senaste decenniet har det skett en generationsväxling med ett gäng unga, hungriga och ambitiösa vinmakare. Drack t ex i fredags en 2010 BattenfeldSpanier Riesling "Kirchenstück" som var fantastisk. Finns naturligtvis inte på SB så jag tänkte lägga en beställning hos AtomWine i Danmark men kom på att jag har noll koll på årgångarna. Därav frågan.
Keller går från klarhet till klarhet och verkar inte kunna misslyckas.
Jag drack Kellers Riesling Abtserde 2011 ute på lokal för ett tag sedan och var klart nöjd. Keller själv är mer än nöjd med 2011:
"ein Ausnahmejahr". Om du kan läsa tyska så rekommenderar jag årgångsrapporterna från just Keller:
Årgång 2010
Årgång 2011
Årgång 2012
Har 2011 Wittmann Chardonnay (!) trocken "S" i källaren. Har du testat den, Fabio?Kan också slå ett slag för Wittmans GG Morstein 2010 & 2011. Grym vingård.
Har 2011 Wittmann Chardonnay (!) trocken "S" i källaren. Har du testat den, Fabio?