SV: Att skriva om ett vin?
Hej Egon,
Härligt med olika åsikter och kan bara instämma med att ryggdunkande blir ganska tråkigt i längden.
Som konsument ser jag inga problem, jag har bolaget, ett bra beställningssortiment och dessutom kan jag lagligt beställa viner på internet från hela världen.
Instämmer, men tycker att det är tråkigt att Systembolaget däremot till och med gått ut med orden "Olaglig internetförsäljning" om de som säljer vin på nätet. Jag får dagligen frågan om det verkligen är lagligt trots att exempelvis jag säjer vårt vin inklusive svensk alkoholskatt och är registrerade för detta hos Skatteverket i Ludvika.
Systembolaget har som uppdrag från svenska staten sälja alkohol och även sprida information om folkhälsan etc. Deras uppdrag bygger inte på att dom skall sätta andra företag i dålig dager genom att skriva illa om företag som säljer vin på nätet och plocka ut enbart valda delar ur en UNF rapport som säger att firman inte klarar ålderskontrollen när man själv inom SB har exakt samma företag när det gäller sin hemleverans som SB börjat med. Det har även visat sig att Systembolaget själva endast lyckats upprätthålla ålderskontrollen i 15 av 418 butiker förra året.
Man säljer själv alkoholupptrissad öl med namn som dynamit etc. men man går inte ut med pressmeddelanden på sin hemsida om att en av deras leverantörer säljer produkter som ej är bra för den svenska folkhälsan.
Det är vår regering som skall se till att följer man inte svensk lagstiftning så skall åtgärder vidtas. Företagen sitter dessutom i Europeiska länder där det finns utlämningsavtal etc. så det borde inte vara så svårt att sätta stopp för internetförsäljningen om den är olaglig?
För övrigt så ser jag i ett rent konsumentperspektiv att det bästa skulle vara med att Systembolaget finns kvar, företag får tillstånd att öppna egna vinkällarbutiker och internethandel där man kan beställa direkt från vingårdar, vinbutiker, vinklubbar etc.
De perioder jag bor i Tyskland tycker jag det är betydligt struligare eftersom jag bara har internethandeln. Försäljning över disk är totalt värdelös om man inte råkar bo i en stad med bra vinhandlare!
Kan hålla med om att det i visa städer är ett bedrövligt vinutbud utomlands.Speciellt i vinproducerande länder så kommer man alltid ha av patriotiska och konsumentskäl mer viner från sina egna länder. Det finns däremot lite undantag när visa länder själv har väldigt dyr vinproduktion och det gynnar exporten av andra länders viner. Själv tycker jag England och Danmark är bra länder att titta på eftersom egen vinproduktion inte är speciellt stor och då blir bredden av viner från fler länder större. Man kan jämföra det med svenska jordgubbar att när säsongen har börjat så vill man helst ha svenska söta gubbar i tallriken. Vi lever däremot just nu i ett skifte då jag tror att många unga människor kommer i framtiden uteslutande kommer vilja beställa vin på nätet för att få ett bredare utbud om man tittar på alla smartphones som tagit över surfarandet och hur detaljhandel tappar mot ehandel.
Det ger ju dessutom inte så mycket att titta och känna på något som är igenkorkat när det kommer till innehåll. Systembolaget är inget parfymeri, men många gillar ändå att precis som på ett galleri med tavlor få se de vackra etiketterna och sedan köpa ett vin efter utseende och design med mera kommer även ha betydelse i framtiden.
Andra punkten handlar om journalisterna. Varför måste de ta på sig rollen som vapendragare för vinnördar eller bekymra sig över annat än bolagets sortiment? De har inte i sin arbetsbeskrivning att "Utbilda svenska folket i god dryckeskultur". Deras uppdrag är att kränga tidningar och annonser. Punkt!
Att det sedan finns positiva exempel som Magnus Ericsson på HD är det bara att tacka för. Enligt mig är det en typ av person som gör mer än sitt jobb tack vare ett brinnande intresse.
Instämmer helt och hållet, tycker dock inte om beteendet att exempelvis MM och BGK skriver ner något som dom inte ens har provat. Däremot är det det många journalister som anser att deras uppdrag inte är att kränga annonser. Under min tid på en morgontidning så vet jag att många journalister var stora motståndare till att annonsavdelningen ville sätta i print en annons för en Adidas doja på samma sida som en artikel om Stockholm Maraton etc. Däremot så kanske man ibland borde fundera på vem som betalar ens lön när man skriver.
Vinhandlarnas ansvar att sälja sina viner och skapa vinster kan enbart ligga på dom själva och deras affärsplan. Räknar man med stöd från journalister och det den etablerade miljardmarknaden där många människor sitter i bra positioner och tjänar grova pengar - då är man fel ut.
Väldigt sant