SV: Australien?
Är själv i Australien sedan några veckor så jag ska göra mitt bästa att bistå med några blandade tips
Melbourne
Gertrude Street Enoteca
229 Gertrude Street, Fitzroy
En trevlig liten vinbar med en del roligt att dricka! Bra ställe att prova lokala viner.
Vue de Monde, Level 55
525 Collins St
Utsikt, utsikt, utsikt! Den något tacky baren på 55:e våningen ger fina vyer över staden ut mot havet och St Kilda. Inte så mycket att välja på på vinsidan, dock finns 2002 Dom Perignon på glas.
City Wine Shop
159 Spring St
Ska vara bra med stort urval på glas. Var här en kväll för att äta middag, men köket hade hunnit stänga kl 22 så vi fick tyvärr vandra vidare.
Till höger om City Wine Shop finns det en liten hemlig brun dörr... Öppna den och gå upp för trappan. Fortsätt förbi det första rummet så långt uppåt du kan. Det är värt ett besök!
Seamstress
113 Lonsdale St
Otroligt skön och avslappnad cocktailbar! Under ett tak av cheongsams sitter man i sköna fåtöljer och njuter. Det finns tre våningar, det är den översta som gäller. Även om restaurantdelen på mellanvåningen är ganska bra skulle jag komma hit för drinkarna i första hand och äta någon annanstans.
För brunch tycker jag Che Dre i South Melbourne var trevligt. Även Mart 130 och Ali's Cafe är intressanta ställen för brunch.
Sydney
Sydney är en fantastisk stad väl värd lite tid. Åk ut till Bondi Beach och ta sedan promenaden längst vattnet förbi Tamarama Beach till vad som måste vara en av Sydneys finast belägna stränder, Bronte Beach. Köp fish & chips vid Bronte gjord på någon av de bättre fisksorterna och ha picknick på gräsmattan medan du spanar ut över de perfekta vågorna
Utanför Sydney kan Blue Mountains vara värt ett besök. Otrolig natur! Två timmar hit med tåg.
Man bör ju passa på att besöka några vingårdar när man är i Australien. Norr om Sydney finns
Hunter Valley ungefär två timmar bort dit man kan åka över dagen. Hunter Valley drabbades ganska hårt av översvämningarna för ett par veckor sedan. Stora lokala skillnader och det kanske inte är några problem längre, men kolla innan du åker. I närheten av Melbourne finns
Mornington Peninsula, samt Yarra Valley dit jag åkte över dagen. I
Yarra Valley kan jag varmt rekommendera ett besök på Yering Station som bjöd på en trevlig provning där deras 2010 'Village' Chardonnay stod ut.
Brisbane skulle jag skippa om du inte vill dit av någon specifik anledning. Lägg hellre mer tid på Sydney och Melbourne.
Byron Bay är ju ett klassiskt stopp med en otroligt vacker strand. Här lyckades vi se delfiner, skölpaddor och rockor. Dessutom finns det sedan två år en trevlig vinbar på parallellgatan till huvudgatan (mot lighthouse). Du vet vilken det är när du ser den, öppen mot gatan med en bar i betong.
Noosa har en del problem med regnandet för närvarande, vilket leder till att vattnet blir missfärgat av flodvatten som rinner ut. Kolla innan du åker, eller undvik.
Fraser Island är väl värt ett besök, lake MacKenzie är antagligen en av världens finaste sjöar. Se bara till att du tar dig till den finaste delen av stranden, längst bort. Många missar den och det är ofta folktomt.
Längre norrut mot
Cairns kan det vara vanskligt med vädret nu under regnperioden, så om du tänker dyka eller snorkla så kan det värt att kolla upp eftersom sikten i vattnet kan påverkas.
Australien är vansinnigt stort och är numera enkelt och billigt att flyga i. Flyg när du kan, busstrafiken är ineffektiv och kvaliteten på fordonen kan vara hur som helst. Kanske kan du hyra bil någon bit av vägen för att lättare se litet mindre orter, något som jag önskar att jag gjort.
Hoppas du får en skön resa och kom ihåg…
No worries! 8)