Nu pratade vi om mogen Bourgogne. Jag vet inte riktigt om det går att definiera mogen Madiran, men 1999 Bouscasse VV finns fortfarande till ca 60% högre pris än aktuell årgång. På så sätt skulle ju det vara mer gynnsamt med Bourgogne då priset på 2012 överstiger priset för 2002
.
Skratta dig lycklig att du inte drabbats av Bourgognesjukan men när jag drabbades av den (mitten 90-tal) var den ännu inte så utbredd varför jag kunde unna mig än det ena än det andra. Nu ligger nästan alla de viner jag gladeligen köpte i ouppnåliga prisklasser. Musigny VV 1989 från DeVogue kostade mig 599 kr, 2012 vågar jag inte ens gissa vad den skulle kosta mig eftersom vinet numera är en utopi. Nu försöker jag bota mig med Rhone och Toscana och det går faktiskt rätt bra, tillochmed röd Bordeaux har visat tecken på att lindra åkomman.
Mogen Madiran skiljer sig lite från mogen Bgne iom att tanninerna fortfarande är kvar och bits. Passar inte alla gommar, men även de bästa, typ La Tyre, (Parker jämställer dem med Lafite) är överkomligt prissatta. Även i Swedala...
Att hitta nya vägar till njutning efter att ens gamla smultronställen plockats tomma är viktigt. Vissa kommer till nya områden utan omvärldskunskap, andra med uteslutningsmetoden. Men att dissa ett område för att 200kr bara motsvarar en 250%-ig prisökning känns lite ... platt. 600kr för vilket fyndvin som helst är inte vår grej. Inte i någon dimension.
Själva drabbades vi av överdyra Bdx-viner för ngra år sedan och numer sitter vår prismössa tightare än en smäck. Det betyder att röd Bdx 2014 förmodligen inte blir överrepresenterade i källaren... Bdx, hur jag har älskat dem, men... Nu gäller 100 andra vinområden som levererar BANG för buckarna och spännande viner som gör att bara en enda flaska bättre Bdx per månad resten av livet går att leva med. Precis som du letar nya njutningar, så gör också vi det. Vi har hittat riktigt bra substitut i Toscana, Cali, Wash, Oz och Spanien. Höll på att glömma Portugal...
Dina eskapader verkar utesluta PN från NZ, Cali, Oz, Oreg, Wash, Ital, Österrike mfl platser. Har du stött på patruller av negativitet där? Annat som man bör tänka på? Hustrun och jag, dock med hustruns starka avrådan, påbörjade nämnligen idag en
sejour i PN:s värld. Vi började dock med trenne flaskor Bdx, 1996 Maucalliou, 2002 Montrose och den vita torra 2011 G de Chateau Giraud (Bordeaux's G-punkt enligt vissa)... Söndagens middag och framgent några veckor blir dock med riktig PN...
...även om hustrun nyss "övertygade" mig om det förträffliga i att dricka en
petit chateau fråm bårdå imorgon, söndag. Det blir ju iaf garanterat gott
...men SEN kommer vi ägna oss åt att lära oss något lite om PN's storhet