Några av de för mig mest minnesvärda vinerna från 2019 - dvs inte rakt av de med högst "poäng", utan inbördes ordning. Fördelningen per land på listan speglar till stor del att det under året provades överlägset flest viner från USA och Frankrike.
Frankrike
2006 Domaine Roblet-Monnot Volnay 1er Cru Taillepieds
2016 Château Génot-Boulanger Puligny-Montrachet Les Nosroyes (för mig helt okänd producent som verkligen var bra)
2016 Domaine Labet Chardonnay Nature La Barrette
2012 Hubert Lamy Saint-Aubin 1er Cru En Remilly (en av få burgunder som prövades eller dracks förra året)
2013 Lulu Vigneron Savagnin L'Etoile QV d'Étoiles Ludwig Bindernagel (grym jura-vit)
2014 Domaine de L'Aurage (elegant och chokladig på samma gång)
2009 Charles Joguet Chinon Clos de la Dioterie (glömt inte att lagra joguet!)
2010 Domaines Schlumberger Pinot Gris Kitterlé (kul off-dry historia som dök upp från ingenstans och överraskade)
Marie Courtin Champagne Efflorescence Extra Brut
USA
2011 Spottswoode Cabernet Sauvignon Lyndenhurst (bara ett andravin, men vilken elegans och kraft som förenad i årgången)
2013 Radio-Coteau Pinot Noir Savoy Vineyard (även Syrah Dusty Lane mkt mkt bra)
2013 Arnot-Roberts Cabernet Sauvignon Montecillo Vineyard (classic claret)
2014 Stolpman Roussanne L'Avion (så mycket bättre, men också fläskigare, än den vanliga Stolpman Ballard Canyon)
2006 Barboursville Vineyards Octagon (drack även en 2014 Octagon, lika bra grejer)
2015 Matthiasson Zinfandel Limerick Lane
Sydafrika
2015 Savage Wines Red Blend
2017 Elgin Ridge Chaos White (månadens vin någongång, tror jag, såg att jag inte var ensam om att ha med detta på topplista 2019)
2015 Kanonkop Paul Sauer (maffigt med extra allt!)
2015 David & Nadia Elpidios (det var mycket hit&miss med denna producent i år men detta var det bästa tror jag)
Italien
2017 Elena Fucci Aglianico del Vulture Titolo (tack
@Fredrik L )
2012 Radikon Oslavje (till minne av en eminent vinmakare)
Australien
2015 Ruggabellus Fluus (återigen, fantastiskt vin) - även 2015 Archaeus riktigt bra.
2016 L.A.S Vino Portuguese Pirate Blend (allting var kul med detta vin gjort på portugisiska druvsorter)
Spanien
2001 Barranco Oscuro Cerro Las Mönjas 1368 (höga höjder i Andalusien)
Portugal
2017 Luís Seabra Vinhos Douro Xisto Cru Branco (överraskande gott och spännande)