Lite information för er som tänker handla i Norge. Polets kundtjänst är inte snabba på att svara på mail. För snart tre år sedan kontaktade jag dem för att köpa Bollinger Grand Année 2002 på magnum, vilken enligt deras nätsida skulle finnas i några butiker. Någon transport från en annan butik till den i Halden, som jag bara har 20 minuters bilresa till, var de dock inte villiga att ordna. Ett alternativ för mig var då Tönsberg där de, fortfarande enligt polets nätsida, skulle ha 5 magnum. Men jag fick svar att det var 2005 de hade inne.
I oktober gjorde jag ett nytt försök att beställa GA men den här gången 2004, som nätsidan sa att de hade.
Efter 5 veckor fick jag ett svårtolkat mail från en butik. Efter några till mail visade det sig att de hade mina flaskor. Ett kontrollmail gav vid handen att det var årgång 2005 inte 2004, som jag hade beställt.
Så för det första, räkna inte med snabba svar på mail från polet. För det andra, transport mellan butiker är inte möjligt. För det tredje, räkna med att du kan få en helt annan årgång än den som står på nätsidan.
Sedan kanske jag skall tillägga att vid resa in från Norge gäller andra regler för införsel av alkoholhaltiga drycker än från EU-länder.