SV: Bilresa i Frankrike (och en gnutta Tyskland) - Söker tips
Så, då var det dags för en liten rapport på resan.
Vi började - som tidigare nämnts - i Riquewihr i Alsace. Hotellet (Saint Nicolas) var helt OK. Enkelt och gammaldags charmigt om än inte i världens bästa skick.
Vi kan börja med de restaurangbesök som var värda att nämna:
Första lunchen blev Choucroute på en av de enkla restaurangerna på huvudgatan. En suverän rätt där en lite syrlig riesling sitter som en smäck till.
Första middagen blev på enstjärniga la Table du Gourmet. Mysig restaurang med kalkade väggar (målade mattröda) och bjälkar. Mycket bra mat. Så pass bra att sommaravsmaksmenyn vi åt förtjänar att kort listas upp (dock taget ur minnet så kan fela något):
Amuse bouche: Potatisbröd, majskräm, parmesanchips, pistageknyten.
Förrätt 1: Kall tomatsoppa med olika sorters melon, körsbär och persiljetofu
Förrätt 2: Anklever med söt muscatreduktion, karamellchips och aprikos.
Förrätt 3: Babybläckfisk med grönsaker, paprikaolja och tomatsås.
Varmrätt 1: Fisk (kan ha varit havsaborre), grönsak- och örtpure (kan ha dominerats av grön paprika).
Varmrätt 2: Dikalv med buljongsås smaksatt med lakrits + lakritsreduktion och grönsaker
Dessert: Jordgubbstartar med jordgubbscouli och mynta + fluffigt smultronmousse
Extra dessert: Två sorters marshmallows (aprikos och något mer) + hallonmacaron
Väldigt vällagad mat där det märktes att köksmästaren verkligen hade koll på vilka smaker som gifte sig med varandra. Användes en hel del blommor i rätterna som inte bara var ätbara utan verkligen goda och bidrog till rätterna. Dikalven var för övrigt bland de bästa rätterna jag någonsin har ätit. Vi tog någon variant på vinpaket vilket innebar en muscat till de två första rätterna, en torr riesling till nästa två och ett syrah-grenache till kalven. Producenter hann jag aldrig uppfatta (gick rätt fort på franska - hon som presenterade vinerna pratade dålig engelska - och jag talar i stort sett ingen franska) men det var rätt trevliga viner. Trevligt var också att köksmästaren kom ut i matsalen och tog sig tid att prata lite vid varje bord. En väldigt härlig upplevelse och resans bästa restaurangbesök.
Sarmant d'Or besöktes ocskå. De levererade en vällaggad trerätters (grodlårsravioli, havsabborre och aprikosparfait). Gott men inte alls i nivå med la Table.
I övrigt flanerade vi runt, besökte lite vinkällare i Riquewihr, Kientzheim och Ribeauville. Alsace var helt klart ett mycket trevligt ställe och Riquewihr en mycket mysig by.
Nedan listar jag vinerna som handlas in i Alsace. Alla viner inhandlades i respektive producents egna vinaffär/källare om inget annat nämns. Allt Alsacevin är riesling, om inget annat nämns. Kort beskrivning för de som smakades. Inom parantes drickfönstret jag fått rekommenderat. Kommentera gärna om ni tycker det känns rimligt. Tar med priserna också. Mest för att ge en uppfattning om prisläget.
Riquewihr:
Bernard Schwach, Grand cru Schoenenbourg, 2008 3 fl. á 14,95€
D: Vinteräpplen, mandel, lätt jasminblom, lite honung.
S: Mogna äpplen. Rel. hög syra. Bra koncentration.
Gott vin som redan verkar få lite mognad. Lite gnetig gubbe i källaren som klagade på att alla ville provsmaka och ingen köpa.
Hugel Tradition, 2008 3 fl. á 17,48€ (2015-2018)
D: Gröna äpplen, citrus, liiite honung och aprikos.
S: Gröna äpplen, citrus. Rel. hög syra. Bra konc.
Riktigt bra men fönstret känns rätt - lite för grönt och knutet än så länge.
Hugel Jubilee, 2007 3fl á 30,24€ (2018-2025)
(druvorna kommer från grand cru-läget Schoenenbourg men Hugel använder sig av någon anledning inte av Grand cru-begreppet)
D: Mogna gula äpplen, aprikos, lite honung, hint av petroleum.
S: Mycket bra konncentration. Lite beska.
Väldigt väldigt bra. Men många fler år känns absolut rätt på detta vin.
Hugels vinkällare (vet inte om det är den rätta benämningen - deras butik i alla fall) var absolut den bästa och mest profisionella i Alsace. Killen där pratade bra engelska och var mycket trevlig och frågade gärna på frågor ganska utförligt. För övrigt enda stället där man fick prova i ordentliga riedelglas istället för små ISO-glas.
Château Pichon Longueville Comtesse de Lalande, 1986 1fl. á 175€ Boutique Vini (tror det är Hugels vinbutik med annat utbud än deras egna. Ligger i alla fall alldeles bredvid).
Inhandlad till en provning som snart skall hållas. Rapport från den kommer.
Dopff & Irion, Gewürztraminer, Les Sorcierères, 2008 2 fl á 11€ (2012-2022)
D: Aprikos, fläderblom
S: Blommigt, aprikosfylligt, en del sötma
Rätt trevligt. Gewürztraminer är normalt sett inte helt min grej men denna tilll den ihandlade Munsterosten ska nog bli trevligt.
Kientzheim:
Paul Blanck, Muscat, 2011 2 fl á 8,50€
D: Litchee, söta päron, blommigt (fläder + annat)
S: Blommigt, fruktigt
Mest flickvännens val. Men ganska trevligt fruktigt och blommigt vin.
Paul Blanck, Patergarten, 2009 1 fl á 11,50€
D: Gröna äpplen, lätt nötigt
S: Lättare, äppligt, fruktigt
En lite fruktigare och enklare riesling som var riktigt trevlig
Paul Blanck, Grand cru Schlossberg, 2008 1 fl á 14,80€
D: Gula äpplen, petroleum, honung, aprikos
S: Mellan gröna och gula äpplen, rel. hög syra
Paul Blanck, Grand cru Furstentum, 2005 1 fl á 14,80€
D: Mkt torkade aprikoser, honung, moget, sött, lätt rökigt
S: Koncentrerat, aprikostungt
En härlig, lite mer mogen och fetare riesling
Paul Blanck, Grand cru Furstentum, 1988 1 fl á 76€
Till kommande provning
Ribbeauville:
Louis Sipp, Grand cru Kirchberg, 2008 3 fl. á 19€
D: Rel. fet, lite fläder, fortfarande stram, citrus, gröna äpplen
S: Gröna äpplen, mineral, hög syra
Väldigt gott men vill nog ge det några år till
Sedan bar det av till Bourgogne och Beaune. Staden var lite större än vad jag trott. Ganska trevlig men Riquewihr var mysigare. Hotellet (Brit Hotel) var vettigt utan att vara riktigt bra. Åt enkelt och gott överallt i Beaune. Blev ingen "finare" restaurang här.
Utvalda aktiviteter:
Marché aux vins. Var ingen höjdare alls. Började med att vi fick taste du vin-koppar (de där små metall"kåsorna"). Frågade om det var möjligt att få glas men det gick inte för sig. Kändes som att äta soppa med gaffel - nästan omöjligt att dofta på vinet. Vinerna som smakades var dessutom inte speciellt bra i mitt tycke. Inte nöjd med detta.
Château de Rully. Ett trevlig - om än rätt nedgånget - litet slott inte så långt från Beaune. Trevligt att vandra runt i parken utanför och en rolig guidad tur i slottet. Guiden kunde i stort sett ingen engelska men som tur var tolkades allt av en amerikansk familj där dottern kunde franska och några belgare (en av dem var engelsklärare). Inget höjdarvin som såldes där men det var heller inte poängen med utflykten dit.
Inhandlade viner. Alla i Beuene utom Ch. de Rully som inhandlades vid slottet. Samma mall som förut. Här gick det dock inte smaka alls i samma utsträckning.
Corton, Grand cru, Bonneau du Martray, 2000 1 fl. á 115€ Magnum
Till provningen
Nuits-Saint-Georges, 1er cru, Clos de Thorey, Domaine Charles Thomas, 2002 1 fl. á 31,50€ Moillard
Bourgogne, Covent de Jacobins, Louis Jadot, 2009 1 fl á 10,70€ Maison Denis Perret (2012-2013)
Chambolle-Musigny, L. Jadot, 2008 1 fl. á 29,50€ -"- (2018-2028)
Chambolle-Musigny, 1er cru, les Baudes, L. Jadot, 2009 1 fl. á 57,40€ -"- (2018-2028)
Santenay, clos de Malte, L. Jadot, 2007 1 fl á 15,70€ -"- (2012-2013)
Vosne-Romanée, Louis Latour, 2009 1 fl á 40,80€ -"- (2017-2025)
Echezeaux, grand cru, L. Latour, 2005 1 fl á 113€ -"- (2023->)
Savigny-les-Beaune, premier cru, domaine Bruno Clair, 2008 1 fl á 28€ Domaine des vin (2020->)
Chambolle-Musigny, vieilles vignes, Maison Roche de Bellene, 2009 1 fl á 39€ Vinoboam (2017->)
Savigny-les-Beaune, vieilles vignes, Christian, 2009 1 fl. á 19€ -"- (2012-2013)
Beaucastel, Chateauneuf du Pape, 2000 1 fl á 85€ Magnum
Till provningen
Château TouMalin, Canon-Fronsac, Bordeaux, 2008 1 fl á 18,70€ La Grande Boutique du vin
Château Clément Termes "David", Merlot och Duras, VDP côtes du Tarn, Gaillac, 2009 1 fl. á 4,40€ -"-
De två ovannämnda köptes av min flickvän som en rolig grej endast för att de bar våra namn (Malin och David). Den första kanske kanske inte är helt tokig dock. Druvan Duras i det andra har jag aldrig provat - kan ju vara kul.
Clos Vougeot, grand cru, Michel Gros, 2008 1 fl á 95€ -"- (2018-2024)
Château de Rully, Saint Jaques, comte R. de Ternay, Antonin Rodet, 2008 1 fl á 13,50€ Ch. de Rully
D: Fruktig, gula tropiska frukter. Lite smöriga popcorn
S: Fruktig, enkelt, inte så koncentrerat.
Helt ok men köptes mest för att vi var på slottet - som ett minne kan man säga. Enda vita vinet som inhandlades i Bourgogne förresten. Dracks dock en del på restaurang.
Gevrey-Chambertin, les Combottes, premier cru, Gerard Raphet, 2008 1 fl. á 46€ Domaine des Vin (2018->)
Sedan blev det några till enkla billiga bourgogner och en beaujolais som jag hoppar att ta upp.
Nästa resmål blev Paris. Gick mest omkring och insöp staden vilket var väldigt trevlig. Väldigt spartanskt hotell (Prince hotel forum) men det låg bra och centralt till. Åt på Maison de l'Aubrac. Levde inte riktigt upp till förväntingarna. Otroligt trångt och maten var väl bra men inte så bra som jag hade hoppats. Aligot (potatispuré med creme fraich och osten Cantal) var dock en trevlig bekantskap - skall lagas hemma. Blev också ett stopp på vinbaren ô Chateau och njöt av deras "now or never"-paket för 56€:
3cl Château Mouton Rotschild, 1983
D: Russin, torkad frukt, lätt animaliskt, sötlakrits, skogig undervegetation, pennväss
S: Mjukt, nedslipade tanniner, torkad frukt, pennväss, lätt madeiraton. Lång eftersmak
Häftig upplevelse och trots att jag misstänker att vinet är på nedåtkurvan var det väldigt gott.
3 cl Château d'Yquem, 1998
D: Torkade aprikoser, marmeladigt (som en marmelad med mycket skal i) åt kumquat-hållet, kryddigt (kanel, syltad ingefära), brända mandlar
S: MYCKET koncentrerat. Det marmeladiga återkommer. Lång kryddig och lite eldig eftersmak.
Ett helt fantastiskt vin! Antar att det egentligen räknas som att dricka en Yquem alldeles för tidigt men det spelar ingen roll - det var otroligt bra.
Vidare till Champagne och Dizy. Enkelt hotell som låg lite off (bredvid en volvohandlare) men det dög. Deras buffé var väl ingen höjdare dock. Var där på en söndag så allt i Dizy var stängt. Åkte in till ett sömnigt Epernay 5 minuter bort och lunchade och handlade ytterst lite. Blev lite av en vilodag med slöande på hotellets uteservering (var extremt varmt denna dag) vilket var behövligt. Missade väl att uppleva champagne men då får man ju en ursäkt att åka dit igen snart
Inhandlade viner (i Epernay):
Bollinger, Special Cuvée ½ flaska á 19,50€ Le Moine Vigneron
Billecart-Salmon, Brut reserve ½ flaska á 15€ -"-
Sista stoppet blev Bernkastel-Kues i Moseldalen. Kitschigt men väldigt trevligt hotell (Märchenhotel = sagohotellet, i snötvitrummet) med resant bästa frukostbuffé. Väldigt charmig by (kommer definitivt återvända hit). Det märks att det är lite mer ordnung på tyskarna får man säga
Gammal by men i toppskick (i Frankrike var det ofta lite slitet i byarna - charmigt det också i och för sig). Botaniserade runt i byn. Åt middag på Graacher Tor vilket kan rekommenderas. Var nog resans näst bästa restaurang. Bra och (varning för här tabubelagt ord) prisvärd fyrrätters (48€) med intressant vinpaket. Inga stora viner men var kul att se mångfalden från Mosel. Dornfelder hade jag t.ex. aldrig provat förut.
Var också på Vinotheket och provade. 15€ och fri provning av 130 viner (i den lägre prisklassen i och för sig). Riktigt kul. Blev en del enklare moselviner som jag hoppar att ta upp, men även ett gott eiswein (som dock inte ingick i provningen - den bad jag om att få prova i kassan):
Zeltinger Eiswein, Blauschiefer Steillagen Riesling, Weingut Albert Gessinger, Bernkasteler Ring, 2009 2 halvflaskor á 30€
Allt som allt en väldigt bra semesterresa och bekantskap med en massa trevligt vin. Blev en väldig massa text men hoppas ni har någon behållning av den