Det finns ju en uppsjö av den här typen av test och de kan ge en fingervisning om egenskaper man var lite osäker på men ofta (högst personlig åsikt) snarare hur långt ut på skalan av de egenskaper man redan känner till man ligger
Jag har kört Keirsey som går att testa gratis
http://www.keirsey.com/sorter/register.aspx
(utveckling/förveckling av Jung Archetypes / Myers-Briggs)
Brukar köra det på skoj kanske vartannat år för att se om nåt förändras (jomenvisst :/ ) men landar alltid som
Rational och
Mastermind (INTJ) och beroende på humör mer eller mindre nära
Architect (INTP) eftersom Judging/Percieveing är det som verkar skifta mest baserat på dagsform.
Som Mensamedlem (gjorde testet en gång i min ungdom för att knöla till en kompis flickvän som hade lite intelligenshybris
) kan jag hålla med om att det är ganska trubbigt. Testen ser olika ut i olika länder och när jag gjorde det var det Ravens Progressiva Matriser vilket passade mig och min visuella hjärna ganska bra. Hade det varit sifferproblem hade nog resultatet sett annorlunda ut eftersom det säkerligen kanaliserat mitt alter ego "Deer in headlights"
Mitt testresultat säger konkret med andra ord att jag är bra på att se mönster/system i grafiska matriser.
Så - jag skulle inte betala för färgtestet utan hellre köpa vin för pengarna.
Nu får du fundera över om det är ett korrekt svar eller ett uttryck av min "typ" (som jag skulle klassa som flytade röd/blå)