StefanAkiko
Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Ungefär så här får vi alla lära oss är sant om Bordeaux olika kommuner:
(Bild länkad från TheWinecellarInsider.com).
Nu har jag bara älskat Bordeaux i 40 år, men har ännu inte sett att dessa kommundefinitioner stämmer ens ibland. Detsamma gäller det vi fått lära oss om sklillnaderna mellan Högra och Vänstra stränderna - jag kan inte se att detta överensstämmer med verkligheten någonstans:
Här en bredare tagning på vad vi nog alla förväntar oss och längtar efter av våra Röda Bordeauxer. Det är några av de parametrar som Bordeaux varierar inom och samtidigt upprätthåller en gemensam grund som är typisk för regionen, men som skiljer sig så mycket år mellan slotten att det är löjligt omöjligt att tala om kommuntypiska viner i Bordeaux. Jag vet fö ingen som klarar av att pricka Bdx-kommuner med någon form av träffsäkerhet.
Denna matris visar på de gemensamma trådar som löper genom röda Bordeauxviner – såsom närvaron av både röda och svarta fruktaromer samt en tendens till fatlagring som inför sekundära aromer. Men, vinerna varierar kraftigt inom dessa parametrar över årgångar och slott. Detta beror på skillnader i terroir, druvsammansättning, vinmakningsmetoder, årgångsvariationer och stilstrategier.
Jag ser inte att stor variation mellan kommuner skulle försvaga Bordeaux' ställning som en av världens främsta vinregioner. Istället tycker jag det berikar upplevelsen och gör varje slotts olika årgångar unika. Det faktum att det finns ett sådant brett spektrum från "Från" till "Till" inom varje parameter understryker den individuella karaktären hos varje vin och vikten av att utforska och upptäcka de många nyanserna som Bordeaux har att erbjuda. Därför jag inte kan bli leds på Bdx, eller slott som Troplong Mondot, d'Issan och Lagrange.
Det är skönt att betrakta det hela som en lekfull dans med druvor och terroir där ingen flaska är den andra lik. Då jag ploppar en Bordeaux, låter jag vinet överraska mig. Iband upptäcker man nya aspekter som man inte hade tänkt sig... Tex är jag fascinerad av att d'Issan ibland har tallkåda i doften, ibland doft av liljor och ibland "bara" Bdx-jord. För mig är upplevelsen av Bordeauxviner en oändlig upptäcktsresa fylld av storartad njutning.
...men att slotten i respektive kommun skulle hålla någon slags gemensam stil: *pft*
(De är ju dessutom fransoser - som uppfann individens frihet!)
Däremot att Bdx i sin helhet håller en hyfsat igenkännbar stil ställer jag däremot helhjärtat upp på!
Hur tänker du om Bdx och dess kommuners typicitet?
Vänstra stranden
Kommun/Region | Huvuddruvor | Smakprofil | Kropp | Tanniner | Syra | Typiska Aromer |
---|---|---|---|---|---|---|
Saint-Estèphe | CS, Merlot | Kraftfull, Tanninrik | Fyllig | Hög | Medel | Svarta vinbär, tobak, jord |
Saint-Julien | CS, Merlot | Balanserad, Elegant | Medel till Fyllig | Medel till Hög | Medel | Svarta vinbär, ceder, kryddor |
Pauillac | CS, Merlot | Robust, Strukturerad | Fyllig | Hög | Medel | Svarta vinbär, cederträ, grafit |
Margaux | CS, Merlot | Aromatisk, Feminin | Medel till Fyllig | Medel | Medel | Viol, körsbär, vanilj |
Graves/Pessac-Léognan | CS, Merlot | Mineralrik, Rökig | Medel till Fyllig | Medel till Hög | Medel till Hög | Grafit, rök, svarta vinbär |
Högra stranden
Kommun/Region | Huvuddruvor | Smakprofil | Kropp | Tanniner | Syra | Typiska Aromer |
---|---|---|---|---|---|---|
Saint-Émilion | Merlot, CF | Fruktig, Rund | Medel till Fyllig | Medel | Medel | Plommon, fikon, choklad |
Pomerol | Merlot, CF | Sammetslen, Rik | Fyllig | Mjuka till Medel | Medel | Tryffel, mörka bär, våt jord |
(Bild länkad från TheWinecellarInsider.com).
Nu har jag bara älskat Bordeaux i 40 år, men har ännu inte sett att dessa kommundefinitioner stämmer ens ibland. Detsamma gäller det vi fått lära oss om sklillnaderna mellan Högra och Vänstra stränderna - jag kan inte se att detta överensstämmer med verkligheten någonstans:
Vänstra Stranden (Saint-Estèphe, Pauillac, Saint-Julien, Margaux, Graves/Pessac-Léognan)
- Druvsammansättning: Dominans av Cabernet Sauvignon, med Merlot, Cabernet Franc, Petit Verdot, och Malbec som komplement.
- Terroir: Grusrik jordmån som är utmärkt för Cabernet Sauvignon, med god dränering och värmeackumulering.
- Vinifikation: Traditionell, med lång maceration och åldring på ekfat.
- Doftprofil: Svarta vinbär, cederträ, tobak, ibland grafitt och våt sten.
- Smakprofil: Höga tanniner, mörka frukter, en viss mineralitet, och ofta noter av ek.
- Stil: Kraftfulla, strukturerade viner med hög tannin och syra, lämpade för lång lagring.
Högra Stranden (Saint-Émilion, Pomerol)
- Druvsammansättning: Dominans av Merlot, med Cabernet Franc som en viktig komplementär druva.
- Terroir: Mera lera och kalksten, vilket är gynnsamt för Merlot och ger viner med mer rundhet och mjukhet.
- Vinifikation: Ofta kortare maceration än på Vänstra stranden och varierande användning av nya och begagnade ekfat.
- Doftprofil: Plommon, fikon, choklad, och i vissa fall blommiga toner från Cabernet Franc.
- Smakprofil: Lägre tanniner än på Vänstra stranden, med en rundare, fylligare kropp och mer framträdande fruktsötma.
- Stil: Mjukare och mer tillgängliga i sin ungdom, med ändå en god förmåga till åldrande, beroende på producent och årgång.
Här en bredare tagning på vad vi nog alla förväntar oss och längtar efter av våra Röda Bordeauxer. Det är några av de parametrar som Bordeaux varierar inom och samtidigt upprätthåller en gemensam grund som är typisk för regionen, men som skiljer sig så mycket år mellan slotten att det är löjligt omöjligt att tala om kommuntypiska viner i Bordeaux. Jag vet fö ingen som klarar av att pricka Bdx-kommuner med någon form av träffsäkerhet.
Parameter | Från | Till |
---|---|---|
Primära Aromer | Röd frukt, plommon, körsbär | Svarta vinbär, jord, mineraler |
Sekundära Aromer | Vanilj, krut, caramel (från fatlagring) | Tobak, cederträ, läder |
Tanniner | Mjuka | Kraftfulla |
Brett | Helt rent | En duktig hjord kor betar i närheten |
Syror | Låga | Höga |
Jordighet | Ren-fruktig | Uttalad |
Fyllighet | Medel | Mycket fyllig |
Längd | Medel | Mycket lång |
Fatlagring | Kort (6-12 månader) på nya/gamla fat | Lång (18-24 månader eller mer) på nya/gamla fat |
Lagringsduglighet | 5 år | Över 20 år |
Parkerisé | Minimalt | Markerat |
Denna matris visar på de gemensamma trådar som löper genom röda Bordeauxviner – såsom närvaron av både röda och svarta fruktaromer samt en tendens till fatlagring som inför sekundära aromer. Men, vinerna varierar kraftigt inom dessa parametrar över årgångar och slott. Detta beror på skillnader i terroir, druvsammansättning, vinmakningsmetoder, årgångsvariationer och stilstrategier.
Jag ser inte att stor variation mellan kommuner skulle försvaga Bordeaux' ställning som en av världens främsta vinregioner. Istället tycker jag det berikar upplevelsen och gör varje slotts olika årgångar unika. Det faktum att det finns ett sådant brett spektrum från "Från" till "Till" inom varje parameter understryker den individuella karaktären hos varje vin och vikten av att utforska och upptäcka de många nyanserna som Bordeaux har att erbjuda. Därför jag inte kan bli leds på Bdx, eller slott som Troplong Mondot, d'Issan och Lagrange.
Det är skönt att betrakta det hela som en lekfull dans med druvor och terroir där ingen flaska är den andra lik. Då jag ploppar en Bordeaux, låter jag vinet överraska mig. Iband upptäcker man nya aspekter som man inte hade tänkt sig... Tex är jag fascinerad av att d'Issan ibland har tallkåda i doften, ibland doft av liljor och ibland "bara" Bdx-jord. För mig är upplevelsen av Bordeauxviner en oändlig upptäcktsresa fylld av storartad njutning.
...men att slotten i respektive kommun skulle hålla någon slags gemensam stil: *pft*
(De är ju dessutom fransoser - som uppfann individens frihet!)
Däremot att Bdx i sin helhet håller en hyfsat igenkännbar stil ställer jag däremot helhjärtat upp på!
Hur tänker du om Bdx och dess kommuners typicitet?