lukastollig
Pudelfantast
Jag tycker tråden är värt att hålla vid liv men man bör nog hålla sig till Bourgogne hädanefter. Många är nyfikna på under radarn Bourgogne som kommer att bli en ren njutning att dricka i framtiden. Vilket ju ofta innebär viner som kommer att landa på minst 4 papp flaskan om 5 år men idag är de lösbara.
Som alltid: hitta rätt producenter. Absolut viktigast. Därefter titta på årgångar. Köp sedan så mycket du tycker dig ha råd med. Har säkert tipsat om flera av dessa tidigare, men eftersom denna tråd aktualiserats slänger jag in lite tips på producenter här igen:
Le Grappin - bra viner i vettigt prisläge. Kan köpas en primeur direkt från producenten varje år.
Mark Haisma - som ovan, dock dyr frakt till sverige
Lumpp - bra viner och priser från Givry
Joblot - se ovan
Jadot - gör utmärkta viner nuförtiden och visserligen har de som allt annat dragit iväg i pris, men man kan hitta 1:er cru viner från lite udda appellationer för 3-200 kronor. Deras GC viner levererar också bra för pengen, även om de är dyra.
Faiveley - se ovan
Simon Bize - klassik producent, fortfarande överkomlig i pris
Montille - se ovan
Fabrice Vigot - svåra att hitta och stora delar av vineran görs inte längre då deras Metayage upphört, men vära att leta efter.
Henri Jouan - gryma viner till någorlunda vettiga pricer. Svåra att hitta.
Sen slår jag ett slag för denna tråd : https://www.finewines.se/threads/den-stora-traden-om-bourgogne.6528/