Silenos
Medlem
Min tro kvarstår dock att en erkänd producent i en region som bourgogne kan (och tar mest troligt) orimligt betalt för vin av sekunda kvalitet många gånger. Främst för att det är så stor efterfrågan, men mest självklart för att man kan, då varumärket är så starkt.
Bourgogne gör förmodligen fantastiska viner, men frågan är om deras lägre kvaliteter kan konkurrera med andra erkänt bra regioners toppviner?
Det hela blir en smula perverst om man ska hålla på och kalla en Romanée-St.-Vivant ifrån DRC ett vin av "sekunda kvalitet", bara pga. av de också gör La Tâche och Romanée-Conti. Och även om vi lämnar trofévinerna, så blir det fortfarande enligt min mening lika fel att kalla t.ex. Lafarges "Greves" för ett andravin och deras by-Volnay för "bottenskrap", bara därför deras flaggskepsvin är "Clos de Chênes". Jag kan förstå dem som ratar vin på regionsnivå, även om jag själv tycker de har sin plats, men kommer vi upp i klassificering så handlar det inte längre främst om skillnad i kvalitet utan om skillnad i smak. Ponerat oändligt med pengar och allokeringar så hade jag ändå fortsatt dricka byviner.
Trådskaparen gör nog bäst i att hoppa över regionen. Just det att vinerna är lättare (fast med bibehållen smakintensitet) än viner ifrån övriga regioner är ju just det som är grejen! Visst, den smula med "fett" som ofta kommer med högre appellation, kan ju vara trevlig ibland; men tyngd utan smak är något som jag personligen tycker känns helt meningslöst.