Där ser vi på det annorlunda, jag tycker EUs största fördel är just integrationen mellan parter. Jag vill tro på en framtid där Europa, och sedan Globalt, utgår från allas lika värde oavsett religion, kön, sexuell läggning, etc. Med förbehållet att religionen måste vara ett personligt val (dvs tvinga inte in dina barn i det om de inte vill, när de nått mogen ålder) och att det ska utövas i hemmet. Sen inser jag självklart att vi är oändligt långt ifrån denna verklighet och att det krävs oerhört mycket, främst inom integration, för att det ska bli en verklighet.
Men denna önskan att återgå till en tid som är förbi hos diverse nationalister, etc, förstår jag mig inte på. Vi testade det förra århundradet, och se var det landade oss. Nej, enda vägen framåt för att undvika krig igen är ökad integration.
Sen att EU behöver förbättras på många plan är en annan sak, men lösningen är inte att riva upp alltihop. Och särskilt inte att sätta framtiden i händer på nationalister, populister och allt vad de kallas.
För att inte tala om alla problem som kommer uppstå med Englands ekonomi, både i närtid och på sikt. Företagsledare i England har redan uttalat ökad pessimism om framtiden, minskat på investeringar och fryst anställningar. Har läst ett gäng exempel på nyexade som fått arbetserbjudanden tillbakadragna (om än enbart anekdotiskt). Kan återkomma med källa för det förstnämnda.
Poängsystemet för brittisk invandring har redan förkastats.
Så nej, jag delar inte alls din optimism. Men vi verkar å andra sidan ha fundamentalt skilda utgångslägen.