Har en aning om att detta diskuterats förut, men i grunden bör följande gälla: om Storbritannien lämnar EU utan att tillhöra EES, finns det ingen länge någon legal möjlighet för privatpersoner att distansimportera därifrån till Sverige. Den rätten har EU-domstolen tvingat på Sverige, mot politikernas vilja, och den gäller enbart inom EU/EES. Det är alltså samma regler som gäller för att köpa (eller bära hem flaskor) från t.ex. USA. Såvitt jag förstått gäller då inte enbart risk för tilläggsavgift om man skickar i strid med reglerna, utan det kan bli beslag av flaskorna och böter.
Jag (kanske likt många andra) funderar på om det är dags att ta hem de lådorna med vin jag har stående i London.
Går det åt helvete med Brexit-överenskommelsen (t.ex. genom att brittiska parlamentet röstar emot) så blir det problem med regelverket redan från 29 mars 2019. I praktiken då? Kommer paket att slinka igenom? Tja, vem vet. Det kan ju också vara så att det blir svårt att få avsändaren att skicka.
Om Brexit-överenskommelsen går igenom, gäller möjligen respit till 31 december 2020. Men om det verkligen gäller fri rörlighet för alkohol, är jag osäker.
Men samtidigt funderar jag på om jag kan ha kvar dem i London och sälja dem även efter Brexit, eller om det bara är en (ekonomisk) nackdel.
Jag ser inte att det skulle finnas några problem att sälja flaskorna på plats. Att skicka pengar mellan UK och Sverige lär fortfarande gå.
Jag funderar också på om någon har tips kring mäklare liknande FRW och Farr Vintners i andra (EU-)länder och om det också är så att det finns andra länder som har ett system motsvarande Storbritanniens "in bond"-system.
Precis som
@Crist(al)ian 77 skriver, jag har aldrig hört talas om något liknande system i ett annat EU-land där
privatpersoner kan köpa flaskor och ha dem liggande år efter år utan att beskatta dem. Systemet i sig finns även i Sverige och kallas då skatteupplag. Det är dock enbart tillgängligt för importörer/partihandlare med tillstånd. Och som bekant kan sådana i Sverige inte sälja direkt till privatperson. Möjligheten för privatpersoner att handla med alkohol "in bond" är i grunden en mycket märklig brittisk konstruktion.