Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Bygg en vinkällare - Steg för steg guide och allmän diskussionstråd

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Det har varit mycket diskussioner i olika trådar på forumet om hur man bäst bygger en vinkällare så jag tänkte försöka samla kunskapen i en tråd och dela med mig lite av mina erfarenheter då jag byggt två vinkällare och lagt ner oräkneliga timmar på att renovera gamla källare.
Det jag beskriver nedan är baserat på egna erfarenheter samt en stor mängd input från arkitekter, besiktningsmän och annat kunnigt branschfolk.

------
Lycklig är du som som har ett gammalt hus med en äkta orörd källare helt utan dränerad grund där spindlarna är stora som dvärgtapirer och möjligheterna obegränsade. Förhoppningsvis har denna blivande hen-grotta inte heller blivit våldtagen under det vilda 80-talet av mysfixande velourpappor som glada i hågen spikat trendriktig pärlspont direkt i betongen och lagt in snajsig heltäckningsmatta.

I en gammal fin källare har man sällan några problem med fukten då källaren klarar att ta hand om den fukt som kommer in. Otäta gamla gamla fönster och öppna material gör att den sköter sig själv efter årstiderna, allt i en fin balans som källaren har hittat alldeles själv ensam där nere i mörkret efter alla år. Den har mått bra i 80 år och kommer må lika bra i 80 år till om du bara tänker till vilka material du använder och inte rubbar balansen.

I en källare vill man att fukten skall kunna komma ut ur golv och väggar därför använder man inte täta material som plaster och tätskikt. Tätar du till golvet kommer du bara få en större kapillärsugning upp i väggarna vilket istället leder till att du får fukten högre upp i konstruktionen.
Gör du tätskikt mot en yttervägg riskerar du även att fukten stannar i väggen vilket kan leda till att du får frostsprängningar i grundmuren på vintern.
Man ska i största mån undvika att använda fibrösa material(trä) som lätt kan få mögelpåväxt, särskilt om de är inbyggda i väggar så luftningen blir tveksam och trä direkt mot ett yttervägg skall helt undvikas.
Optimalt är att hålla sig till betongbaserade material så plattor, fix, flytspackel, sten och diffusionsöppen färg på betongytorna. (Kodordet på Biltema är mur & putsfärg)

Vad gäller isolering så går meningar isär här på forumet men jag anser att man först skall lägga krutet på att isolera dörren och täta karmen med silikonlist för att sedan eventuellt isolera taket. De gjutna väggarna är oftast tjocka och isolerar bra och den stora förlusten sker mest troligt upp genom trossbotten (taket) och genom dörren.
Har man möjlighet att göra en "sluss" med två dörrar som i gamla jordkällare är det förstås jättebra.


Här kommer en liten bildguide hur man kan gå till väga. Jag har lite dåligt med bilder från mina vinkällarbyggen så bilderna nedan är från en tvättstuga som jag precis gjort men tillvägagångssättet är detsamma.

Steg 1.
Oftast är den gamla kalkputsen på väggarna i dåligt skick och du kontrollerar det genom att knacka på putsen, på de ställen den låter ihålig behöver den knackas ner och göras om. (OBS, ger du fan i det så kommer den istället trilla ner stora bitar när du ska skruva fast dina nya glänsande vinställ och då ångrar du dig)
Skaffa en murhammare och knacka ner allt som låter ihåligt eller sitter löst. I detta steget känns livet ganska hopplöst och din perfekta vinkällare känns långt borta men håll ut...
När allt gammalt bruk är nedknackat är det dags att handla putsbruk och här finns ett litet trick och det är att använda något som heter gipsputsbruk då det är mycket lättare att hantera för en hemmapulare än vanligt putsbruk C.
Blanda enligt förpackningen och lägg på med den längsta rostfria putsbrädan Biltema kan uppbringa. OBS, ta en borste och "pensla" väggen med vatten innan du börjar med putsen så fäster den lättare.
Detta är lite svårt i början men man får in snitsen och vad gör det om det blir lite ojämnt, en vinkällare ska ju vara lite rustik och knagglig.
Nu utgår jag från att du inte knackat ner precis hela väggen men i så fall finns det bra GDS guider om putsning på "the good old interwebs".

Såhär kan det ofta se ut innan man börjar:
20150922_124327.jpg



När putsningen är klar är det dags att måla hela kalaset med en diffusionsöppen färg, ny puts suger bra så det är lika bra att köpa tiolitersbaljan med färg direkt och räkna med 2-3 stryk.
Och vips så är du här:
20151006_135721.jpg


Om du nu har ett rum med golvbrunn så kan det vara klokt att passa på och byta den också när du ändå är igång, så fram med diamantklingan till vinkleslipen och kasta in ett ett bra spett i borrhammaren.
När du bilat loss golvbrunnen kommer du med all sannolikhet hitta ett gjutjärnsrör gammalt som
Kheopspyramiden där nere i marken och som har allt annat än dimension enligt ISO-standard.
Inget att vara orolig för, kapa röret med en tigersåg, slipa bort den värsta rosten och mät dimensionen, din lokala rördealer har en gummimuff med rostfria slangklämmor som snabbt förändrar din rördimension rätt in i 2000-talet så du kan koppla på en standardgolvbrunn.

20151116_113814.jpg


20151116_120855.jpg


Bra där, allt på plats, golvbrunnen i våg, då är det bara att vispa ihop lite betong och gjuta igen hålet man precis skapat.

20151116_140646.jpg


När betongen härdat börjar det bli dags för flytspackel men först lägger man ett lager golvprimer för att dammbinda.

20151117_091841.jpg


Sen väljer jag att lägga ett rotnät för att armera flytet och vara säker på god infästning i underliggande platta. För rejält onödig overkill så fixerar jag även med rotnäten i plattan med spikplugg.
Detta är inget måste och särskilt inte om man har väldigt lite som ska jämnas och bara lägger ett tunt skikt flyt men vafasen, det är en liten kostnad för rotnäten om man ändå är igång tänker jag.

20151117_132758.jpg


När du ska flyta så bör du vara två så att en blandar nya säckar hela tiden medans den andra häller ut spacklet. Skall du bara jämna golvet plant kan du gå på den högsta vatteninblandningen som står på påsen, ska du skrapa ett litet fall runt golvbrunn kan du ta lite mindre vatten. Flytspacklet börjar härda ganska fort så var noga med din "mise en place" , ha alla grejjer redo och mät upp vattnet i förväg. Blanda i en stor hög hink så du slipper stänka spackel över hela källaren när du blåser på med maskinblandaren. Ta på dig dina bästa söndagsgummistövlar och smek ut flytet med en tandad spackel så att det lägger sig jämnt och fint.
På bilden ovan har jag valt att flyta i olika omgångar då jag ville ha olika fall i olika delar av rummet men i en mindre vinkällare där du inte har fall (eller bara lite runt brunnen) är det bara klafsa ut allt på en gång.
Runt brunnen sätter man en självhäftande avstängningslist av skumgummi och alla ställen där man inte vill ha spackel tätas noga med latexfog eller liknande. Detta är viktigt då spacklet har en otrolig förmåga att ta sig in överallt där man inte vill ha det om man slarvar med att täta.

20151117_200654.jpg


När flytet härdat är det dags att lägga ett lager golvprimer igen för säkerhets skull, sen är det bara blanda fix och börja lägga plattor. Om du är snabb när flytet härdat precis nog för att gå på har du chansen att skära bort flyt som inte hamnat där du vill med en mattkniv eller skrapa bort eventuella ojämnheter med en spackel.

20151118_090619.jpg


Torka av fix som kladdat på ovansidan av plattorna kontinuerligt när du lägger så slipper du så mycket jobb med att tvätta bort det när det brunnit fast. Efter att plattorna brunnit fast är det sedan dags att foga för att därefter tvätta ett par gånger. En god idé ät att återfukta fogen medans den härdar för en starkare fog.

20151119_133442.jpg


Ett snabbt besök hos Ikea och lite skruvande så slutade det såhär och när man ser före och efter så blev det ju viss skillnad.
20160115_145739.jpg

20150922_124327.jpg


Jag hoppas att detta kan tjäna som inspiration för dig som går i vinkällarbyggartankar, ingen av dessa moment är särskilt svåra att göra själv även om man inte har erfarenhet sedan tidigare men man får räkna med ett par dammiga och kladdiga dagar. Mer detaljerad info om hur man gör de olika momenten är lätt att hitta på olika GDS-sajter.
 
Last edited:

Segol

Medlem
Grymt, tack för att du tog dig tid att skriva ner allt.
Jag har precis låtit bygga en liten vinkällare hemma, det känns sjukt skönt att ha allt vin hemma i huset!
Jag brydde mig dock aldrig om att lägga plattor på golvet, det känns mer som en hederlig gammal matkällare plus att det är kallt och bra :)
 

Gurto

Medlem
Jättebra guide!

Jag vill inte låta bortskämd nu när du sagt så mycket klokt men hur isolerar man bäst innertaket och väggar som man inte tror isolerar bra nog?

Har en källare som den du beskriver (tror mina kärrspindlar äter tapirer till frukost) och mina viner bor i den gamla matkällaren. Skulle dock vilja få ner temperaturen lite till - ligger på 14C på vintern och 17 på sommaren. Helst utan att behöva kyla.

Jag har isolerat den tunna dörren med tjockare frigolitskivor och ytterligare träskiva och tätat med gummilister, gått loss med fogskum på allmänna "otätheter" samt isolerat varmvattenrör som löper i ena hörnet. Allt detta gav en svalare källare men jag misstänker att de två väggar som skiljer vinkällaren mot resten av källaren "läcker" bort en del av kylan som kommer från golvet och de två väggar som vätter mot marken utanför. Kanske taket också (plankor, har inte vågat bryta upp något där) när jag läser vad du skriver.

Hade väl tänkt sätta frigolitskivor på dessa två väggar och puts ovanpå men antar att det kan vara en dålig idé, speciellt med tanke på att jag redan använt en hel del ajabaja-material i min strävan efter att behålla kylan i rummet.

Är i ärlighetens namn rätt ohändig och har inte mycket erfarenhet av sånt här (kan dock få hjälp med putsande av någon som är duktig på det) och undrar vad du, baserat på det jag försökte beskriva, har något tips på hur jag bör gå till väga?

Kan också nämna att det på sina ställen är ganska poröst på väggarna (de som vätter mot jorden utanför) och att något som ser ut som luddiga saltkristaller letat sig ut ur väggen på några fläckar - tyder det på att jag kapslat in för mycket fukt?
 

Pontus

Medlem
Kan också nämna att det på sina ställen är ganska poröst på väggarna (de som vätter mot jorden utanför) och att något som ser ut som luddiga saltkristaller letat sig ut ur väggen på några fläckar - tyder det på att jag kapslat in för mycket fukt?

http://www.fuktfakta.se/fuktproblem/saltutfallning/

Om du vill testa lite, ta typ frigolitskivor och fäst dessa i tak och väggar som går mot det varma med tunna spika spikar eller liknande. Du bör ganska snabbt se en förändring.
 
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Saltutfällningar är normalt i gamla källare och något man får leva med om man inte vill dränera grunden men det är inget dina viner blir gladare av eftersom det ofta resulterar i en varmare källare.
En indikator på att din källare kanske är väl fuktig är om den luktar riktigt jäkla korkskadad, och nu snackar vi ingen liten smygande korkdefekt, det är normalt, utan verkligen påtaglig korkskada.

Jag hade börjat med taket och eftersom du har den stora turen att få hjälp med putsning hade jag använt spårad EPS (Frigolit) som är avsedd för att putsa direkt på och satt upp i taket för att sen tunnputsa utanpå. Kommer bli apsnyggt!

En idé om man av någon anledning anledning absolut vill regla upp en innervägg i sin källare är att göra det med plåtreglar istället för reglar av trä. Lite stökigare att jobba med men okänsliga för mögel och fukt.
Vill använda skivmaterial kan man ju välja stenbaserade våtrumsskivor som har låg eller ingen absorptionsförmåga. Alla som har sett vad som händer med en gipsskiva som fått fukt på sig vet att det inte precis matchar som Champagne och löjromsdipp.
 
Last edited:

Gurto

Medlem
Saltutfällningar är normalt i gamla källare och något man får leva med om man inte vill dränera grunden men det är inget dina viner blir gladare av eftersom det ofta resulterar i en varmare källare.
En indikator på att din källare kanske är väl fuktig är om den luktar riktigt jäkla korkskadad, och nu snackar vi ingen liten smygande korkdefekt, det är normalt, utan verkligen påtaglig korkskada.

Jag hade börjat med taket och eftersom du har den stora turen att få hjälp med putsning hade jag använt EPS (Frigolit) som är avsedd för att putsa direkt på och satt upp i taket för att sen tunnputsa utanpå. Kommer bli apsnyggt!

En idé om man av någon anledning anledning absolut vill regla upp en innervägg i sin källare är att göra det med plåtreglar istället för reglar av trä. Lite stökigare att jobba med men okänsliga för mögel och fukt.
Vill använda skivmaterial kan man ju välja stenbaserade våtrumsskivor som har låg eller ingen absorptionsförmåga. Alla som har sett vad som händer med en gipsskiva som fått fukt på sig vet att det inte precis matchar som Champagne och löjromsdipp.

Tack för ytterligare fina tips :)
 

lukastollig

Pudelfantast
Bra tips!

Om man nu trots allt vill använda trä i sin (vin)källare (om inte annat är det betydligt lättare, billigare och snabbare att bygga med, samt relativt lätt att få snyggt resultat) så brukar det faktiskt fungera någorlunda trots fukten. Många gamla källare har ju om inte annat tak i trä, ofta också dörrar etc. men ett bra knep är att se till att trät inte får direktkontakt med de mineraliska, kapillärsugande materialen (betong, puts etc.). Det kan man lösa bland annat genom balkskor eller liknande mot golvet och infästning i väggar med distans mellan trät och väggen (karmskruv är väldigt bra till detta, då kan man också justera hyllor och liknande så de står i lod.) Förutsatt att källaren inte är drypande fuktig (och då ofta också olämplig som vinkällare) så kommer träinredningen hålla i många år. Jag rev ut gamla trähyllor i min rätt fuktiga källare (40-70% beroende på årstid) som var minst 50 år gamla och de hade hållit bra länge än om jag inte gett mig på dem. Enda åtgärden mot fukt som konstruktören tagit till var att ställa dem på små klossar/fötter av tegel.
 

lukastollig

Pudelfantast
Ytterligare en sak man bör tänka på i äldre trähus är att man bör vara väldigt försiktig med material som inte kan absorbera fukt alls, som plast, frigolit, mineralull etc. då de lätt kan medföra fuktskador och mögel. Anledningen är att det är mycket svårt, för att inte säga nästan omöjligt, att få ångspärren tät vid installation i befintligt hus. Vid isolering av innertak/trossbotten i källare skulle jag rekommendera exv. isolering av hampa, linull eller liknande med ångbroms istället för mineralull/frigolit. Undantaget är vid/runt ev. skorsten där man bör välja flamsäkra material.
 

magnum

Epernay, Frankrike
En indikator på att din källare kanske är väl fuktig är om den luktar riktigt jäkla korkskadad, och nu snackar vi ingen liten smygande korkdefekt, det är normalt, utan verkligen påtaglig korkskada.
Vid vilka fuktighetsnivåer uppstår korklukt?
 
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Vid vilka fuktighetsnivåer uppstår korklukt?
Generellt brukar man ju säga att mögelpåväxt kan börja vid 75% fuktighet men temperaturen spelar också stor roll och vid 75% sker tillväxt i regel långsamt men här spelar ju ventilationen också roll.
Jag skulle säga att man bör oroa sig om Rf är över 80% över längre tid, särskilt under sommarmånaderna.

Svenskt trä har en bra tabell som visar mögelpåväxt på olika material och där ser man att ligger man över 90% är det inget material som står emot i längden...
Något som snabbt kan ge upphov till en unken källardoft är ju om man behåller vinerna i pappkartongerna, särskilt om de står på golvet så det är ju steg ett att undvika...
 

magnum

Epernay, Frankrike
Generellt brukar man ju säga att mögelpåväxt kan börja vid 75% fuktighet men temperaturen spelar också stor roll och vid 75% sker tillväxt i regel långsamt men här spelar ju ventilationen också roll.
Jag skulle säga att man bör oroa sig om Rf är över 80% över längre tid, särskilt under sommarmånaderna.

Svenskt trä har en bra tabell som visar mögelpåväxt på olika material och där ser man att ligger man över 90% är det inget material som står emot i längden...
Något som snabbt kan ge upphov till en unken källardoft är ju om man behåller vinerna i pappkartongerna, särskilt om de står på golvet så det är ju steg ett att undvika...
Att kartongerna börjar stinka känner jag till men att källaren i sig (tegel, betong) skulle börja lukta är något nytt men det var kanske kartongerna du menade.
 
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Att kartongerna börjar stinka känner jag till men att källaren i sig (tegel, betong) skulle börja lukta är något nytt men det var kanske kartongerna du menade.
Oavsett material så luktar det väl rätt jävligt när man får mögelpåväxt... Kartonger och fibrösa material är ju känsligare men mögelpåväxt kan man ju får överallt om förutsättningarna är rätt...
 

magnum

Epernay, Frankrike
Oavsett material så luktar det väl rätt jävligt när man får mögelpåväxt... Kartonger och fibrösa material är ju känsligare men mögelpåväxt kan man ju får överallt om förutsättningarna är rätt...
Exempel, champagnekällare (Pol Roger, Billecart) 85-90% fuktighet inte luktar det illa i dom.
 
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Exempel, champagnekällare (Pol Roger, Billecart) 85-90% fuktighet inte luktar det illa i dom.
Kombination av låg temp och bra ventilation Kanske? Samt att det bara är sandsten och inga moderna material alls? Låg tillgång på sporer?

Vet faktiskt inte varför Crayeres klarar sig, jag kan åtminstone nästan våga garantera att 90% luftfuktighet i en vanlig källare året om skulle resultera i rätt tråkigt resultat..
 

magnum

Epernay, Frankrike
Kombination av låg temp och bra ventilation Kanske? Samt att det bara är sandsten och inga moderna material alls? Låg tillgång på sporer?

Vet faktiskt inte varför Crayeres klarar sig, jag kan åtminstone nästan våga garantera att 90% luftfuktighet i en vanlig källare året om skulle resultera i rätt tråkigt resultat..
Ja, trä och papp blir inte långvarigt!
 

Wintermute

Medlem
Sådär! Då har jag knackat bort lös puts och lagt på ny. Imorgon blir det målning. Under veckan beställer jag lite nya vinställ. Kul! Samma arbete i förrådet bredvid känns inte lika kul. Där finns det takbox och en massa bråte.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Sådär! Då har jag knackat bort lös puts och lagt på ny. Imorgon blir det målning. Under veckan beställer jag lite nya vinställ. Kul! Samma arbete i förrådet bredvid känns inte lika kul. Där finns det takbox och en massa bråte.

Får vi följa veckan i bilder? :)
 
Toppen