Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Bygg en vinkällare - Steg för steg guide och allmän diskussionstråd

johan713s

Medlem
Hej alla, ny här!

Funderar på att inreda och använda en jordkällare för vinförvaring. Någon som gjort och kan dela med sig av erfarenheter?
Hejsan!

Jag använder vår jordkällare för vinlagring. Det fungerar, men saker jag tycker man bör tänka på är
- man kan förvänta sej skadade etiketter på flaskorna, genom att det ibland blir kondens. Jag klarlackar numera alla flaskor jag lägger in.
- det är självklart olika mellan olika jordkällare, men jag har inte möjlighet till temperaturkontroll. Det varierar naturligtvis mellan sommmar och vinter. Jag planerar dock att lägga på mera jord, skapa en kulle, för att jämna ut skillnaderna.
- man bör ju undvika hyllor av trä, då dom med tiden förmodligen möglar av fukten. Jag kör med betong, både för fuktresistens, samt för att ha en större tröghet.

MVH Johan
 

Stejo

Medlem
Hej alla, ny här!

Funderar på att inreda och använda en jordkällare för vinförvaring. Någon som gjort och kan dela med sig av erfarenheter?
Hej,

Jag har precis renoverat våran gamla jordkällare och gjort om till en vinkällare. Källaren är troligen byggd slutet av 1800- talet och har någon gång belagts med plåttak över (var troligen tegel från början).Det har varit ett litet projekt som pågått under en längre tid (även om inte själva jobbet har varit gigantiskt så har det i kalendertid tagit 4 år).

Jag gjorde som följande:

Började med att mäta under ett års tid temperatur och fuktighet samt allmänna iakttagelse för att veta vad jag har att utgå ifrån. Insåg då att det kunde under perioder stiga upp vatten, temperaturen låg mellan 2-16 grader under året samt fuktigheten mellan 70-100%. Inte helt idealt alltså.

Mina åtgärder blev följande:
- Grävde ur ca 30-40cm i källaren, la i dränering och makadam, duk, sätt sand och sen tegelgolv
- Rengjorde väggarna med högtryckstvätt (var svarta av jord och gamla potatis) samt fogade om mellan stenarna på de ställen det behövdes.
- Förlängde källaren ca 1m där nersläppte för potatis varit samt murade igen den luckan.
- Satte in nytt ventilations rör
- Byggde ut där ingången är så att det blev ett litet ”förrum” med trappa ner, detta för att dels underlätta snöskottningen samt få bättre klimat.
- Tog bort plåttaket, fyllde på med 10-15cm jord där det behövdes.
- Isolerad med 30cm cell plast samt la på ett tegeltak istället
- kompletterade med belysning, ett litet kamrörselement samt styrning till den. Har även satt in en liten avfuktare för att ta topparna.

Efter mät igen ca 1 år fick jag följande resultat. Inget vatten steg upp, temperatur mellan 8-13 grader samt fuktighet mellan 70-100 (men största delen låg det under 90%). Efter startat igång elementet och avfuktaren kan jag nu ha ett klimat med temperatur mellan 11-13 grader och luftfuktighet 70-85 utan några större energibehov då det ej behövs under så lång tid på året.

Så nu i byggde jag ihop en inredning och började flytta ner vinerna i helgen :)

Bifogade någon bild jag hade
 

Attachments

  • IMG_1782.jpg
    IMG_1782.jpg
    126,6 KB · Visningar: 135
  • IMG_1784.jpg
    IMG_1784.jpg
    130,8 KB · Visningar: 128
  • IMG_1783.jpg
    IMG_1783.jpg
    125,4 KB · Visningar: 131
Toppen