Hej alla, förlåt ett långt inlägg.
Jag har läst tråden med glädje och fått en massa bra kunskap redan. Jag har äntligen blivit så vuxen att jag skaffat hus, med källare. Det är inte direkt slott med stenvalv det är tal om, men lite plats till vin är där allt. Det borde inte vara en prioritet, 100 andra saker som ska fixas, men det kliar ju lite i fingrarna som ni alla nog förstår.
Jag är inte händig alls, så hoppas på lite tips från er som kan så jag kan komma igång.
Det är tal om ca. 7 m2 som jag vill göra om till källare, i en nuvarande halvkällare med vägg mot väst och nord (fönstret i bilderna mot väst), ca 50% under jord.
Visa bifogad bild 26523
Visa bifogad bild 26526
Visa bifogad bild 26525
Visa bifogad bild 26524
Avloppetsröret på väggen ska kopplas helt bort, det är inte i användning. Ventilationsröret till höget är till ett badrum, kan också kopplas bort, så ventilation till vinkällaren är kirrat. Gasledningen vid fönstret kan evt byggas in vinkällaren - den ska nog kopplas ut snart oavsett vad. Att värma med gas är ju sådär kul i dessa tider.
Som jag kan förstå i tråden bör jag behålla väggarna som de är, putsa om och måla möjligtvis. Hur hade ni gjort med fönstret? Bör det muras igen fullständigt eller finns det nån lösning som gör att jag kan behålla det men stänga till och isolera bakom?
Det ska byggas en invändig vägg. Hur bör den konstrueras och isoleras? Våtrumssäkras? Kan jag göra det utan att behöva lägga nytt golv? Tänker också sätta upp kylaggregat genom denna väggen.
Golvet är inte perfekt rakt, men om det inte ska ledas till avlopp är det väl OK? Betong under. Bör man tänka på avlopp? Jag har markerat närmsta på teckningen ovan.
Taket är gammalt och bör kanske isoleras extra... vill helst inte mista för mycket hōjd dock, då blir det inte behagligt att går runt och leta flaskor.
Ledsen för långt och ostrukturerat inlägg. Tacksam för alla tankar!