Omar Khayyam
Medlem
om jag skulle starta från scratch och bygga en vinsamling idag så skulle jag köpa...
... tysk riesling från Mosel, Rheingau och Rheinessen.
... Chablis (village-viner från bra producenter i bra årgångar)
... Sherry och port och madeira i stora mängder
... Enklare apellationer i norra rhone från bra producenter (Ardeche!, Crozes!)
... rött från bra producenter i Languedoc, Bandol, Sydafrika och Australien (svalare grejer från Margaret river och Yarra valley)
... Langhe Nebbiolo bra årgångar bra producenter
... vitt och rött från kampanien
... alsace
... NV bubbel som man kan lagra i fem-tio år från pålitliga men inte de mest trendiga producenter i champagne
... och ändå, om jag kände att jag hade gjort kloka inköp enligt ovan där man i alla kategorier kan få bra grejor för under 500 kr/flaskan, gjort några "spetsköp" från bra producenter i billigare appelationer i Bordeaux och Bourgogne
... tysk riesling från Mosel, Rheingau och Rheinessen.
... Chablis (village-viner från bra producenter i bra årgångar)
... Sherry och port och madeira i stora mängder
... Enklare apellationer i norra rhone från bra producenter (Ardeche!, Crozes!)
... rött från bra producenter i Languedoc, Bandol, Sydafrika och Australien (svalare grejer från Margaret river och Yarra valley)
... Langhe Nebbiolo bra årgångar bra producenter
... vitt och rött från kampanien
... alsace
... NV bubbel som man kan lagra i fem-tio år från pålitliga men inte de mest trendiga producenter i champagne
... och ändå, om jag kände att jag hade gjort kloka inköp enligt ovan där man i alla kategorier kan få bra grejor för under 500 kr/flaskan, gjort några "spetsköp" från bra producenter i billigare appelationer i Bordeaux och Bourgogne