Efter något års läsande är det så äntligen dags för registrering, spännande!
Mitt vinintresse är relativt nytt och jag har senaste åren testat mig fram och försökt bygga upp någon form av grundkunskap. Som för många andra är det framförallt champagne jag fastnat för och där resan började. Senaste tiden har även det röda fångat mitt intresse och av någon outgrundlig anledning är jag för tillfället insnöad på Spätburgunder. I vilket fall, detta har resulterat i en sprängfull vinkyl och gästtoalett
Nu har jag rensat utrymmet under trappan för att iallafall få undan det värsta och med grundtanken att där bygga en tempererad vinkällare.
Förutsättningar
Utrymmet gränsar inte mot någon yttervägg
Väggar i 11 cm lättbetong
Oisolerad platta på mark (Sutteräng tegelkåk från 1971)
Klinkers på golv (Flytspackel under)
En vägg gränsar mot pannrummet där jag bla har en NIBE bergvärmepump
Omringande rum är uppvärmda till ca 22 grader.
1. Räcker det att isolera väggar och tak med 50 mm EPS?
2. Behöver jag även fuktspärra och ha luftspalt?
3. Frikyla från bergvärmepump eller kylaggregat?
4. Vad behöver jag för att nyttja "frikyla" från bergvärmen? Blir inte klok när jag söker. Frågade lite snabbt en rörmokare som sa ngt om att den lösningen är dålig i vinkällare pga något i stil med att tempregleringen inte var så exakt, något med 3 graders skillnad innan den reagerar?!
5. Ventilation, räcker det med att sätta en ventil ut till närliggande rum eller ska jag nyttja ett tillufts FTX rör som går igenom det tänka rummet?
6. Hur säkerställer jag "rätt" luftfuktighet?
Många frågor men jag har tänkt att göra detta projekt själv. Det är tanken iallafall men det lär ju sluta ändå med ett samtal till hantverkaren när man inser tiden inte räcker till.
Tack så länge.
BTW: Idag ser det ut så här:
Hmmm....hur får jag en lokal bild att visas?
Mitt vinintresse är relativt nytt och jag har senaste åren testat mig fram och försökt bygga upp någon form av grundkunskap. Som för många andra är det framförallt champagne jag fastnat för och där resan började. Senaste tiden har även det röda fångat mitt intresse och av någon outgrundlig anledning är jag för tillfället insnöad på Spätburgunder. I vilket fall, detta har resulterat i en sprängfull vinkyl och gästtoalett
Nu har jag rensat utrymmet under trappan för att iallafall få undan det värsta och med grundtanken att där bygga en tempererad vinkällare.
Förutsättningar
Utrymmet gränsar inte mot någon yttervägg
Väggar i 11 cm lättbetong
Oisolerad platta på mark (Sutteräng tegelkåk från 1971)
Klinkers på golv (Flytspackel under)
En vägg gränsar mot pannrummet där jag bla har en NIBE bergvärmepump
Omringande rum är uppvärmda till ca 22 grader.
1. Räcker det att isolera väggar och tak med 50 mm EPS?
2. Behöver jag även fuktspärra och ha luftspalt?
3. Frikyla från bergvärmepump eller kylaggregat?
4. Vad behöver jag för att nyttja "frikyla" från bergvärmen? Blir inte klok när jag söker. Frågade lite snabbt en rörmokare som sa ngt om att den lösningen är dålig i vinkällare pga något i stil med att tempregleringen inte var så exakt, något med 3 graders skillnad innan den reagerar?!
5. Ventilation, räcker det med att sätta en ventil ut till närliggande rum eller ska jag nyttja ett tillufts FTX rör som går igenom det tänka rummet?
6. Hur säkerställer jag "rätt" luftfuktighet?
Många frågor men jag har tänkt att göra detta projekt själv. Det är tanken iallafall men det lär ju sluta ändå med ett samtal till hantverkaren när man inser tiden inte räcker till.
Tack så länge.
BTW: Idag ser det ut så här:
Hmmm....hur får jag en lokal bild att visas?