En snabb listning vilka som jag fann intressanta (hellre annorlunda än standard bra)
Le Retout Blanc 2013
En mycket speciell Bordeaux med för mig en del tidigare oprövade druvor. Det var olika bud på vad det kunde vara och ingen lyckades pricka rätt. Fruktig med bra syra, något kort. Jag gissade på en annorlunda chardonnay vilket var helt uppåt väggarna (41.5% gros manseng, 37% sauvignon gris, 13% savagnin, 8,5% mondeuse blanche.
Long Shadows Wineries Syrah Sequel 2012
Ung, fruktig, mörka bär, jordgubbe, lakrits, mjölkchoklad, chark, klorin(?). Bra struktur med en något eftersläpande syraattack. Jag var inne på norra Rhône men
@vintomas nämnde vanilj (det som jag kände som mjölkchoklad) så efter en hel del funderande kunde det vara en jänkar syrah.
Bodega Tananjara Vijariego Negro Tanajara 2009
Ljus i färgen, ålderstecken, popcorn, svag restsötma, (fick flashar till sherry). Som en PN men ändå inte. Gissade på att det var mitt bonusvin (som jag inte provat tidigare) vilket stämde. Kvalitén höjdes avsevärt efter flera timmar i luften.
Domaine de la Grange des Pères Vin de Pays de l'Hérault 2006
Här var jag helt ute och cyklade, inte många rätt. Jag trodde det var en mogen Bordeaux 2006 (varför jag skulle tro det vet jag inte, dricker nästan aldrig bdx). trevliga mognadstoner, fin syra, bra längd. Fick rätt på året i alla fall.
Bodega Chacra Pinot Noir Barda 2013
Hel underbar avslutning med en PN från Patagonien. Svalheten gjorde att det lätt kunde placeras i Europa. Inser att noteringarna nu blivit så knapphändiga att det inte ens är värt att försöka återge på ett vettigt sätt. Kladdade ner ord som bra, len, smaskens
Dagen efter var det bara att käka den berömda pajen