Är själv en stor älskare av Suduiraut. Faktum är att den första snurken Sauternes jag nånsin drack var deras magiska '82:a. I fjol drack jag återigen deras 82:a, men Cuvée Madame med
@Mats vilken nostalgitripp och vilket maffigt erigerat vin. Sista skvätten står fortfarande kvar i Mats kyl.
Just årgång '82 tror jag nog att Sudden slår Ycken. Annars är det väl nästan jämnt skägg under 2001 och (efter vad jag hört) är Yckens 2010 kanske det bästa söta vinet någonsin, alla kategorier. Men, det kom från en Y-älskare och jag är mot barnarov. Mao, man kan ju taga det påståendet med en liten nypa luktsalt.
Håller med om Suduiraut som en av de kryddigaste Sauternerna och förmodligen den med mest unik och konsekvent aromprofil.
Har aldrig riktigt varit kompis med Rieussec, då jag ofta tycker den är klumpig med just något klen syra.
Kan ju också tycka att jag hellre njuter av 1 glas Sudden per kväll än 3 glas Ycke i månaden. Samma pris, mindre njutning. Men, har du en plånbok som aldrig gråter, så varför inte Ycke varje dag ;-)