Som singel praktiserar jag “ställa in i kylen scenariot” väldigt ofta. Jag har för vana att ta mig ett glas vin de flesta kvällar och än så länge har jag lyckats vara tillräckligt disciplinerad för att hålla det (bortsett från då man är i sällskap naturligtvis
).
Såhär ser mina (ytterst ovetenskapliga) intryck ut.
Vita syredrivna viner (framförallt unga) som exempelvis Riesling och Chardonnay (Champagne inkluderat) växer i de flesta fall dag 2 och 3. Jag upplever det som att vinerna ofta mognar ett par år stilmässigt. Därefter (dag 4+) upplever jag ofta en viss nedgång. Kan bero på (som nämns ovan) att volymen vätska i flaskan minskar och att därför syreexponeringen blir för hög.
På den röda sidan brukar jag ta flaskan från kylen, hälla upp ett glas, och låta det stå en timme för att komma upp i temp. Här är intrycken i allmänhet inte lika positiva och jag tycker mig inte se någon egentlig röd tråd. Ibland är intrycket oförändrade medan det ibland blir sämre/bättre. Skulle tro att viner med ålder/mognad klarar sig sämre medan unga slutna viner kan vinna på det.