Veuve Clicquot 2002 Brut Rosé
Hustrun fyllde år och det blev en Veuve Clicquot 2002 Brut Rosé genom gående till foie gras och Wiener schnitzel.
Detta är tagit från minnet, så det är i grova drag.
Jag korkade upp det kvällen innan dels för att försäkra mig om att vinet var bra, och dels för att lufta det lagom till dricktillfälligt sisådär tjugo timmar senare, dels för att jag skulle få min beskärda del
öh, jag menar så jag kan redovisa (någorlunda) vinets utveckling
.
Vid uppkorkningen ca. 10 grader: alldeles rak kork. Fina friska små bubblor, oxiderad ljusrosa färg, knuten doft och smak, citrus.
Nästa dag ca. 10-12 grader: fortfarande knuten doft och smak! Nästan ingen skillnad alls. Citrus i varje fall, fin ström av små bubblor dock lite mindre än kvällen innan. Efter en stund i glaset börjar vinet öppna upp sig och övergår till toner av blodapelsin och mandarin i välintegrerade syror. Efter ytterligare en tid, några fler glas och ca. 14 grader kommer även förnimmelsen av oloroso sherry, på ett bra sätt!
Vinet är definitivt piggt och fräscht, men skall drickas nu, innan de oxiderade tonerna blir för framträdande. Jag bör nämna dock att jag köpte min flaska på auktion utan att veta hur den har lagrats. Gott i varje fall och det har mognats ungefär som vi själva
. Hon tyckte att det skulle ha sparats till min födelsedag då jag fyller jämnt; vad sött hon är! Men nu måste jag ha tag på nåt till den äran ...om jag bara kunde få tag på en Henriot Cuvee des Enchanteleurs
!