Efter att tidigare i år ha blivit golvad av Lanson Extra Age så styrde vi upp en Lansonprovning för att ge detta otrendiga hus en chans. Totalt 8 deltagare och 7 flaskor dracks halvblint medan Lanson White var helblint för alla utom undertecknad. Rosén provades öppet som fördrink. Topp 3 röstades fram innan avtäckning.
Visa bifogad bild 23925
Först började vi med fyra stycken kvalificerade föråkare:
Cristal 2012
Rätt klassiskt med mycket röda äpplen och lite mustig känsla. Talade för mycket pinot. Balanserad i smaken men kändes som enklare NV... Tyckte mig hitta lite ek med. Efter att ha fått ledtråden att det var en årgång gissade jag Pol Roger 2012 för inte kunde det vara en prestige.
Bästa unga Cristalen jag druckit och inte alls så ogin och knuten som Cristal brukar vara. Kanske beror på vinmakningen eftersom 2012 är första rena biodynamiska Cristalen. Intressant men oklar framtid för den här årgången. Kände ingen monsterpotential direkt. Fast erfarenheten talar för motsatsen vilket även nästa vin bekräftade.
Cristal 1999
Mitt eget bidrag som plockades fram ovetandes av den första flaskan. Primärt lite syrligt godis på näsan, typ sura nappar eller liknande innan mandel och honung tar över. Efter hand kommer ett uns mocka i bakgrunden. Lång intensiv smak med kvällens längsta eftersmak och med ett trevligt avslut av lite karamell. Strålande gott vin som definitivt är i drickfönstret.
Inte lika bra som
@Trydebull s 97a men inte långt ifrån. Alltså ett toppvin nära full poäng. Tips från coachen, spara Cristal 10 år innan öppning! På tal om årgångar, nu är mina tre bästa Cristalupplevelser från toppåren 1993, 97 och 99.
Selosse Rosé (deg 19)
För mig solklar Selosse så inga anteckningar gjordes. Ingen annan verkade dela den uppfattningen dock.
Krug GC 163e (bas 2007)
Först misstänkt lik krutig Comtes men som tur var ändrades det snabbt. Ordentligt rostade toner av bröd och hasselnötter som är så ljuvligt och Krug är mästare på. Vissa nämnde svamp och Dompa fast för mig går det mer mot oxbuljong. Gudomligt gott och gav tidigare viner en match. Solklar Krug men jag gissade på den kraftiga 166e. Ytterligare en mycket god champagne i drickfönstret.
Minns inte senast jag drack tre champagner i rad på den här nivån.
Lacourte Godbillon Chaillots 2012
Klart åt de ekade och oxiderade hållet. Viss blommighet men mycket mörkare skogstoner i form av jord, rotfrukt och svamp. Bra syra och kändes ung. Fick ingen klockren känsla var först inne på chardonnay men har antecknat GA 2008. Efter ledtråden Eceuil och några (läs många) felgissningar hamnade jag rätt. Var helt övertygad om att Chaillots var en BdB men med så mycket ek spelar det inte någon roll...
Kul att få det här vinet blint. Chaillots 2012 har jag bara druckit en gång tidigare och då var det ett av kvällens viner när FVL lanserade Jacquesson på franska ambassaden.
Efter den uppvärmningen så blev det dags för dagens primära syssla.
Rosé (deg 21)
Alla utom möjligtvis en ungtupp hade gamla minnen av den här trotjänaren som nu utgått ur fasta sortimentet. Glömde anteckna här men var inte alls så ogin som jag minns eller trodde rosén skulle vara. Inte svårt att dricka alls. Klassiskt fruktig och enklare NV.
NV magnum (deg 18?)
Moget och balanserad med syra. Troligen varm årgång är min avancerade anteckning. 98 som första gissning, NV magnum som andra. Upptäckte nu att jag även gissat 98 på vin nummer 7 så första gissningen borde vara NV magnum.
NV
Betydligt stramare och kortare i smaken. Skum bio är mitt intryck och gissade därför Green. Med facit i hand inte helt förvånande, det här är mer hur jag minns vanlig Lanson.
Extra Age (deg 13)
Mogen, utvecklad doft med lite kaffe och mer åt torkad frukt än ung ren. Bra längd och bäst och mest på alla sätt. Var övertygad om att det här var Extra Age och tror de flesta gissade rätt här. Ett fantastiskt vin som bekräftades av samtliga och solklar vinnare.
Ser ni Extra Age någonstans så köp!
2009
Lite funkig och lite ålder är allt jag skrivit. Rankade den rätt lågt. Ung årgång utan malo från Lanson borde vara rätt tufft att dricka ungt. Gissade NV men efter avtäckning kändes 09 som mer logiskt.
Potential? Vem vet men troligen hög. Utomlands går årgångslanson att hitta för 400 pix så en chansning kan vara värd att ta om man vill ha lite spänning i sin vinkällare.
White (deg 16)
Min joker. De flesta tog den som joker men
@Vingubben var den enda som hade en kvalificerad gissning och tog att det var en ordentligt sötad champis fast från en något mer namnkunnig producent. Några uppfattade den som extra söt men inte alla. Har själv bara skrivit söt och kort i smaken. Svårt att känna på doften men efter att ha smakat var jag övertygad om att det var min joker.
Skramlade ändå ihop några poäng så söt champagne är bättre än sitt rykte, åtminstone blint.
Green
Funkig och lite ålder är allt jag skrivit. Funkigt borde tala för biodynamiskt så vet inte vad jag tänkte på där. Borde alltså ha kunnat plocka den här med. Skyller på föråkarna.
Rankade den här solklart sist som förväntat. Bara det borde vara en ledtråd. Ja den här trenden är inte för mig...
Noble Cuvée/Petter 1998 magnum
Har bara skrivit äpplen. Begynnande mognad och bra smak. Min två. I yngsta laget och jag hade försökt vänta åtminstone 3 men gärna 5 år till om jag ägde några flaskor. Gissade 98.
NV mogen, troligtvis 90-tal
Svagt oxiderad med äpplen och klassisk honung som mogen champagne ofta får. Gillar man mogen champagne är det här väldigt gott även om den kanske inte håller ihop som ett årgångsvin troligtvis skulle gjort. Själv kan jag tänka mig att den är ändå äldre än 90-tal. Gissade mogen NV.
4 rätt för egen del men borde i alla fall varit 6 med lite mer skärpa. Inga anteckningar fördes över antal rätt så mycket möjligt någon lyckades bättre. Irriterande länge sedan jag spikade en halvblind provning i alla fall.
Min ranking (i stort sett samma som jag gissat på förhand):
- Extra Age mg
- Noble Cuvée 98 mg
- NV mogen
- NV mg
- 2009
- White
- NV
- Green
Total ranking. Topp 3 röstades fram med 3 poäng till första plats (antal första röster):
- Extra Age mg - 23 p (7)
- Noble Cuvée 98 mg - 7 p
- White - 6 p (1)
- NV mg - 6 p
- NV mogen - 5 p (5 tredjeröster)
- Green - 1 p
Slutsatser:
- Extra Age är så bra att man kan förstå att Lanson slutat med den eftersom den konkurrerar ut prestigerna
- magnum är bättre
- mogen champagne är bättre
- Lanson blir bra med ålder
Efter allt det här hann vi med två bonusar med.
Bruno Paillard BdB
Svettig ost och filt/ylle. Typisk lite oren odlardoft. Mycket men inte min grej. Gissade odlare PM. När jag fick reda på att det var hus så gissade jag Bereche. Oavsett klassificering är det här för mig en odlarchampagne stilmässigt. Inte särskilt kul och Bruno Paillard har aldrig varit någon favorit blint.
Krug GC 168e (bas 2012)
Solklar Krug återigen. Kändes verkligen ung och syran låg i förgrunden. Gissade på 04 eller 06. I yngsta laget men visst går det att dricka redan nu.