Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

IMG_2172.jpeg

Uppesittarkväll är champagnekväll!

Efter en härlig långlunch med vänner på Ma Cuisine här i Gbg blev det kalte platte, bubbel och borttappade förenings-bingolotter hemmavid.

Gosset Celebris Extra Brut 2002. Trots att det är 2/3 chardonnay och endast 1/3 pinot noir är de röda äpplena där, tillsammans med dulce de leche och en krispig syra. Gyllengul i färgen. En del citrus och lätta tertiära toner, denna flarran skulle kunna ha ett långt liv framför sig givet syran och frukten. Men icke, den gick alldeles för lätt ner. Sorry, but not sorry (ok, möjligtvis för att det var sista flarran i lådan då). Magnifikt vin.

God Jul, hörrni!

Last edited:

Stefan J

Medlem
Grävde lite längre in i källaren än brukligt för att avsluta provningsåret på ett bra sätt. Halvblint för mig och blint för övriga. Vid omröstning (sluten) slutade det så här.

Inverterade poäng (antal första röster)

Selosse Les Carelles (2008 bas) 11 (2)
Bollinger Le Grand Annee 2008 11(2)
Egly-Ouriet VV BdN (2008/2009) 11(1)
Louis Roederer Cristal 2008 17 (0)

Min ranking vid omröstning

Selosse Les Carelles (2008 bas)
Bollinger Le Grand Annee 2008
Egly-Ouriet VV BdN (2008/2009)
Louis Roederer Cristal 2008

Som synes väldigt jämt mellan topp trion med Cristal 08 en bit efter. Var första Cristal 08 jag öppnat från min låda då nyfikenheten nu tog överhanden. Svårt att säga vart det är på väg. Stilmässigt såklart annorlunda än motståndet och kanske missgynnad av det ?

Vi gav vinerna ganska bra tid i glasen innan omrötning men efter ytterligare tid så klev Egly'n fram. Jag hade stört mig något på en ton vid omrötningen men över tid försvann den och vinet växte hela tiden. Även LGA'n höll stilen väldigt bra medans Les Carellen's tappade något i intensitet. Critstalen fortsatte att ha det svårt mot motståndet och kunde inte ta igen förlorad mark även om det såklart är ett mycket bra vin men frågan hur bra ?

Min "slutliga" ranking blev

clash_of_titans.jpg

Last edited:

FredrikC

Medlem
Grävde lite längre in i källaren än brukligt för att avsluta provningsåret på ett bra sätt. Halvblint för mig och blint för övriga. Vid omröstning (sluten) slutade det så här.

Som synes väldigt jämt mellan topp trion med Cristal 08 en bit efter. Var första Cristal 08 jag öppnat från min låda då nyfikenheten nu tog överhanden. Svårt att säga vart det är på väg. Stilmässigt såklart annorlunda än motståndet och kanske missgynnad av det ?

Vi gav vinerna ganska bra tid i glasen innan omrötning men efter ytterligare tid så klev Egly'n fram. Jag hade stört mig något på en ton vid omrötningen men över tid försvann den och vinet växte hela tiden. Även LGA'n höll stilen väldigt bra medans Les Carellen's tappade något i intensitet. Critstalen fortsatte att ha det svårt mot motståndet och kunde inte ta igen förlorad mark även om det såklart är ett mycket bra vin men frågan hur bra ?

Visa bifogad bild 31076
Länge sen jag öppnade en Cristal 08 men intressant att den fortfarande är lite tunn.

stevie22002

Medlem
Ping Christ(al)ian77. Avnjuter denna ”Lanson Extra Age Brut” ikväll i väntan på nyår/att alla mina Champagner ska mogna. Tålamod är en dygd.
Speciellt alla 2008:eek:r som behöver lite mer tid för att tillgodose mina smaklökar.

Andra flaskan jag testar av fyra inköpta. Samma upplevelse som förra flaskan.

Enkelt (nåja), men ett väldigt härligt generöst vin med vissa utvecklade mognadsmarkörer som jag gillar. Bokna äpplen, viss brödighet. Helt klart trevligare än många syrastinna unga NVs.

Gillade förra flaskan samt denna och kommer garanterat att gilla de två jag har kvar! Tack för tips!!!

Gott slut alla! 🍾🥂

IMG_5122.jpeg

Thirsty

Smygnykterist

Visa bifogad bild 31076
För mig bland mina favoritproducenter men det är helt olika skolor. Tre power skumpor med kraftig ek och en elegant. Vad är bäst är ju såklart tycke och smak. Inte oväntat att power vinner blint. Vad gäller Cristal 08 så behöver den tämligen mycket mer tid för att få full utväxling men koncentration är grym. Var Cristal vertikal i höstas. Får ta mig i kragen och skriva i hop lite från hösten, slarvat totalt.
Hur som, fantastiska viner! 😍

Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Producentprovning Assailly från Avize anordnat av @Crist(al)ian 77 på Eriksbergs vinkällare tillsammans med @Ekdahl och @Appel

Första gången på Eriksbergs vinkällare. Bra lokaler för en sådan här provning!

Vi provade 7 flaskor totalt.
Rosé (som välkomstbubbel)
1 Mongamin 2015
2 Origines 2015
3 P Assailly
4 Millesime 2013
5 Millesime 2012
6 NV Reserve

Blindprovning (halv iaf) efter rosén (vilket var kvällens svagaste).

Snabbnoter:
1 mer mot moget äpple. Ek. Mkt power. Mkt av allt som.följer med i längden. Lätt rökig eller krutig , kanske lite reduktiv. (4)
2 inte lika mkt ektoner. Mer tropisk frukt eller godis. Rätt balancerat men pigg syra (1)
3 lite lik 1 men mer tillbakadragen.. Inte samma power som 1 i gommen (2)
4 som 2. Bra längd. Trevligt med både frukt och eken på längden. Kanske ynglingen i sällskapet (6)
5 lite ek, rätt lik 2. Syran hänger i ett tag (3)
6 inget var speciellt framträdande, mot päronhållet kanske. Syran hänger i länge (5)

Siffra inom parantes är min placering av vinet i flighten. Kristian för komplettera/rätta men tror att det blev delad förstaplats på nummer 2 och 5.

Tack för en trevlig kväll!

Fick frågan varför jag upptäckte just Assailly och det självklara svaret är så klart namnet! Ligger bra på tungan och dessutom bildar det en allitteration med bynamnet. Mycket mer behöver inte jag nuförtiden, hjälpte i och för sig att @Skaggs sa att Assailly använde ek.:p

Jag var den enda som provat vinerna innan och jag delade mina erfarenheter med övriga innan. Dvs att "vingårdsvinerna" Mongamin och Origines var stramare medan "vanliga" årgångarna var fylligare och kraftigare i stilen. Sedan sa jag (felaktigt) att P var zero dosage.

Mina egna intryck.

Mongamin 2015
Lite ekig med rostade nötter och viss drag av oxbuljong med rök. Kopmlex, bra syra och längd. Klart maffigast och fylligast av alla viner tänkte därför årgång. Gissade 2013 med tanke på syran.

Blev minst sagt förvånad, hänt mycket på ett år i flaskan till det bättre. Det här är en broderns favorti och nu förstår jag varför!

Origines 2015
Klassiskt stramt, med äpplen och lite kryddig. Mer äpplen och citrus ala Mesnil i smaken. Upplevdes ung och var rätt säker på att det här var Origines elller Mongamin. Gissade Mongamin i första hand. Bra kvalitet men alldeles för knutet för mig i dagsläget.

P Assailly
Känns oxiderad som om den haft lite svavel eller varit korklagrad. Stramt och torrt. Lite spretig instagramkänsla. Gissade P. Inte alls min stil.

Millesime 2013
Smörig och vaxig doft med surdeg. Grönäpplig smak och jästig. Fick ståltankskänsla och gissade NV... Klart avvikande och kvällens solklara jumbo med min femteplats som bäst röst.

Millesime 2012
Mognast och klart utvecklat med honung och butternötpumpa. Brödig smak, balanserad och charmig ala 2012. Gissade 2012. Riktigt bra och tidigare det bästa vinet jag provat av Assailly.

NV Reserve
Fick lite skön blommighet som jag brukar få av ek. Lång smak och elegant kontemplativ. Inget kraftpaket men tyckte denna växte och jag höjde den till andraplats till sist, övriga hade den som femma... Gissade Mongamin eller Les Origines. Bra NV!

Min ranking:

1. Mongamin 2015
  2. NV Reserve
  3. Millesime 2012
  4. Origines 2015
  5. Millesime 2013
  6. P Assailly

Total ranking med inverterad poäng (antal förstaröster):

1. Mongamin 2015 - 10 p (2)
  2. Millesime 2012 - 10 p
  3. Origines 2015 - 11 p (1)
  4. P Assailly - 13 p (1)
  5. NV Reserve - 17 p
  6. Millesime 2013 - 23 p
Slutsats: bra skit och mina intryck från besöken håller även på hemmaplan vilket inte alltid är fallet. Tyvärr var det rätt saftiga prishöjningar i år så planen att lassa på av en okänd odlare innan de slår igenom bruset sket sig lite.:vägg:

Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Ping Christ(al)ian77. Avnjuter denna ”Lanson Extra Age Brut” ikväll i väntan på nyår/att alla mina Champagner ska mogna. Tålamod är en dygd.
Speciellt alla 2008:eek:r som behöver lite mer tid för att tillgodose mina smaklökar.

Andra flaskan jag testar av fyra inköpta. Samma upplevelse som förra flaskan.

Enkelt (nåja), men ett väldigt härligt generöst vin med vissa utvecklade mognadsmarkörer som jag gillar. Bokna äpplen, viss brödighet. Helt klart trevligare än många syrastinna unga NVs.

Gillade förra flaskan samt denna och kommer garanterat att gilla de två jag har kvar! Tack för tips!!!

Gott slut alla! 🍾🥂

Visa bifogad bild 31073
Kul! Vet inte när jag tipsade om den men den är bra till riktigt bra. Funderade själv på en magnum degggad 13 till nyår.

Framgår det när din var deggad? Lanson är numera exemplariskt informativa på sina flaskor men vet inte när de började med det.

stevie22002

Medlem
Kul! Vet inte när jag tipsade om den men den är bra till riktigt bra. Funderade själv på en magnum degggad 13 till nyår.

Framgår det när din var deggad? Lanson är numera exemplariskt informativa på sina flaskor men vet inte när de började med det.
Ja du, det var något eller några år sedan du tipsade om denna. Står 0513 på korken, men vet inte riktigt hur jag ska tyda den. Deggad i maj 2013? Gott var det hur som helst! ;)

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Damien Hugot Hommage 1921 Extra brut
degg 2023/03.

Blommig mycket frisk, kanderade citrus toner med gröna o gula äpplen.
Hög syra men med elegant fin frukt som är åt mogen apelsin o persiko hållet, vinet är friskt med härligt blommigt kropp,
som kompletteras med eleganta små fatnyanser i elegant klassiskt stil med ett gott mandligt avslut.

Det smakar väldigt mycket som hans BdB med bara en lite krydda ifrån de blåa druvorna
Lite väl inställsam skumpa som saknar odlar-vibe och identitet. inte alls något för mig.

Damien Hugot M18
deggad 2023/11.

Intensivt nougatiga aromer med röda bakade äpplen & kanderade walnötter.
krämig fyllig o mycket härligt blommig och fet stil. Frukten är ung med gula äpplen, krusbär o vitavinbär
Strukturen är mycket krämig o bjuder på fina långa djupa rostade brioche nyanser med fina brända mandlar härligt mjuk rostad karaktär.
Mycket mycket gott i härligt rostad fatig odlarstil.

Dehär har väldigt mycket att vinna på att sparas med tanke på den tidigare deggade flaskan ja drack vann den mycket bara på ett halvår på korken, om jag minns rätt var det typ något tidigare deggad flaska vi drack sist.
Den vi drack i höstas dracks under längre tid, nu serverade jag min Foie Gras till detta ,o det var så vansinnigt gott till, att vinet inte fick någon chans att utvecklas i glasen...hursomhelst otroligt bra Meunier skumpa detta, jag är tillomed beredd att utnämna detta till årests "fyndvin"

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Damien Hugot Hommage 1921 Extra brut
degg 2023/03.

Blommig mycket frisk, kanderade citrus toner med gröna o gula äpplen.
Hög syra men med elegant fin frukt som är åt mogen apelsin o persiko hållet, vinet är friskt med härligt blommigt kropp,
som kompletteras med eleganta små fatnyanser i elegant klassiskt stil med ett gott mandligt avslut.

Det smakar väldigt mycket som hans BdB med bara en lite krydda ifrån de blåa druvorna
Lite väl inställsam skumpa som saknar odlar-vibe och identitet. inte alls något för mig.

Damien Hugot M18
deggad 2023/11.

Intensivt nougatiga aromer med röda bakade äpplen & kanderade walnötter.
krämig fyllig o mycket härligt blommig och fet stil. Frukten är ung med gula äpplen, krusbär o vitavinbär
Strukturen är mycket krämig o bjuder på fina långa djupa rostade brioche nyanser med fina brända mandlar härligt mjuk rostad karaktär.
Mycket mycket gott i härligt rostad fatig odlarstil.

Dehär har väldigt mycket att vinna på att sparas med tanke på den tidigare deggade flaskan ja drack vann den mycket bara på ett halvår på korken, om jag minns rätt var det typ något tidigare deggad flaska vi drack sist.
Den vi drack i höstas dracks under längre tid, nu serverade jag min Foie Gras till detta ,o det var så vansinnigt gott till, att vinet inte fick någon chans att utvecklas i glasen...hursomhelst otroligt bra Meunier skumpa detta, jag är tillomed beredd att utnämna detta till årests "fyndvin"

Jag har också planerat att ploppa M18 ikväll, men av att döma så skulle det vara mer värt att vänta med den?

Stefan J

Medlem
För mig bland mina favoritproducenter men det är helt olika skolor. Tre power skumpor med kraftig ek och en elegant. Vad är bäst är ju såklart tycke och smak. Inte oväntat att power vinner blint. Vad gäller Cristal 08 så behöver den tämligen mycket mer tid för att få full utväxling men koncentration är grym. Var Cristal vertikal i höstas. Får ta mig i kragen och skriva i hop lite från hösten, slarvat totalt.
Hur som, fantastiska viner! 😍
Ja, var medveten om risken att Cristalen skulle ta stryk av stilskillnaderna men ville prova ändå 😀 Tyckte ändå att den borde (?) vara så stark att den skulle stå emot så att säga men man lär sig. Med facit i hand skulle man gjort annorlunda. Har dock lite dåligt med ”elegant/lättare” prestige. Får gå några år innan nästa och leta upp lite lämpligare motstånd.

Brukar försöka ha lite olika stilar när vi provar och risken är alltid att någon/några tar stryk men kändes åndå roligare om/när man får ihop det.

Verkligen roligt att testa dessa viner såklart och lite extra skoj kändes det att Eagly’n var så väldigt bra till slut.

LeChat

Medlem
IMG_5617.jpeg

Damien Hugot M18

Hypade viner ger höga förväntningar, vilket gör att man kanske blir onödigt nitisk. (Bättre dricka blint.)

Meunier är en spännande druva och ek gynnar verkligen en ung champagne.

Fet och smakrik, men hade nog gärna haft en högre syra. Sticker ut i både doft och smak. Noterar bl.a. en tydlig hallonton. Finns faktiskt vissa likheter med roséchampagne särskilt efter lite tid.

Så, goda ekaromer absolut, men saknar mognaden på korken tror jag för att bli riktigt intressant. Men kan säkert bli kanon om några år.

Last edited:

Sonderlese

Medlem
Visa bifogad bild 31094
Damien Hugot M18

Hypade viner ger höga förväntningar, vilket gör att man kanske blir onödigt nitisk. (Bättre dricka blint.)

Meunier är en spännande druva och ek gynnar verkligen en ung champagne.

Fet och smakrik, men hade nog gärna haft en högre syra. Sticker ut i både doft och smak. Noterar bl.a. en tydlig hallonton. Finns faktiskt vissa likheter med roséchampagne särskilt efter lite tid.

Så, goda ekaromer absolut, men saknar mognaden på korken tror jag för att bli riktigt intressant. Men kan säkert bli kanon om några år.
Men vasen är kanon!

Foley

Medlem
Avslutade årets sista vecka med 3 olika champagner och intryck vid olika tillfällen.

Billecart Salmon millesime 2008. Inköpt mars 2019, så säkert nära 5 år på korken. Andra flaskan jag dricker. Väldigt anonym. Smakade mest citronvatten. Undrar om det var en dålig flaska, då korken fastnade på vägen upp, vilket ofta gett mig tråkiga champagneupplevelser. Lite mer smak dag 2 men satte in den i kylskåpet med stoppet för sent, så de flesta bubblorna var borta. En kompis hade samma erfarenhet häromåret. Dålig batch eller bara dålig fas? Jag är orolig att jag köpt grisen i säcken. 6 flaskor kvar..

Pierre Paillard La Grande Recolte 2008. Inköpt sept 2022. 100% PN tror jag. Detta var andra saker. Ungt förvisso men jättebra tryck och verkligen supergott. Mkt röda äpplen. Andra gången jag dricker detta och intrycken är detsamma. Kan sparas men behövs inte.

Vilmart Grand Cellier d'or 2011. Nyårschampagne. Inköpt på plats juli 2016. 80% CH, 20% PN. Fin näsa, men trött mousse. Smakar mkt, men saknar nästintill bubblor (även om man känner dem när man dricker) och energi. Hade varit grym med mer bubblor, men nu blev den lite platt tyvärr vs förväntningar. Första flaskan jag drack häromåret var betydligt bättre.

LarsW

Medlem
Billecart-Salmon Nicolas François 2002

Mogna, lite dova, toner av tropisk frukt och grillad citron. Hav, ostronskal och mynta. En skön gräddighet i doften.

I munnen är det yngre. Mognadstonerna har just börjat titta fram. Frukten är frisk och syran stram, vilket fick mig att gissa 2002 när jag smakade den, och tungan krullar ihop sig lite…. Efter ett litet tag öppnar den sig mer och det dyker upp ingefära, grädde och honung. Medel-plus eftersmak.

Mycket god redan nu men övertygad om att denna kommer bli ännu bättre med mer tid, kommer utan problem hålla 10+ år till.

94++(+?)

thumbnail_20240101_163302.jpg

Toppen