This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Kanske är även den "mentala känslan" en bidragande orsak till att man upplever magnumflaska som bättre även med yngre förmågor?För lagring är magnum tveklöst bäst men jag har känslan av att även yngre champagner är bättre på magnum vilket är svårare att förklara.
Håller helt med! Jag brukar beskriva det som att allt kommer på plats snabbare. Bättre balans!För lagring är magnum tveklöst bäst men jag har känslan av att även yngre champagner är bättre på magnum vilket är svårare att förklara.
Hm, kanske man inte skulle köpt på sig så många Winston i 70 cl då. Rookie mistake som man säger... Kanske lämna tillbaka 2 och hoppas att man får tag på en magnum den 23:e...
Om "allt kommer på plats snabbare" så borde väl vinet också "passera kullen snabbare" med samma resonemang?Håller helt med! Jag brukar beskriva det som att allt kommer på plats snabbare. Bättre balans!
Nej, faktiskt inte. Välbalanserade viner har ofta ett långt liv.Om "allt kommer på plats snabbare" så borde väl vinet också "passera kullen snabbare" med samma resonemang?
Visst, det köper jag, om så är fallet, men vad är det som gör att vinet får bättre balans i en magnumbutelj?Nej, faktiskt inte. Välbalanserade viner har ofta ett långt liv.
Det vet jag inte, men det som brukar användas som förklaring är förhållandet mellan mängden vätska, mängd i kontakt med butelj och mängden luft. Fungerar väl på liknande sätt som storlek och form på tankar/fat som används.Visst, det köper jag, om så är fallet, men vad är det som gör att vinet får bättre balans i en magnumbutelj?
Det låter mer som att vinet utvecklas långsammare snarare än att det uppnår balans snabbare, på det vis du beskriver det. Har all respekt för att det finns saker som "bara är" utan förklaring, men har lite svårt att förstå den logiska kopplingen till just balansen i unga magnumbuteljer.Det vet jag inte, men det som brukar användas som förklaring är förhållandet mellan mängden vätska, mängd i kontakt med butelj och mängden luft. Fungerar väl på liknande sätt som storlek och form på tankar/fat som används.
Det är möjligt, för mig är skillnaden avsevärd. I champagne är det sen så att köper man en NV på flaska och magnum är det inte säkert att innehållet är det samma. Så vill man prova skillnaden bör man välja en vintage. När du kommer till champagne, så provar vi!Det låter mer som att vinet utvecklas långsammare snarare än att det uppnår balans snabbare, på det vis du beskriver det. Har all respekt för att det finns saker som "bara är" utan förklaring, men har lite svårt att förstå den logiska kopplingen till just balansen i unga magnumbuteljer.
Kan det ha med andra jäsningen på flaska att göra, vilket möjligen ger ett annat resultat med en större butelj?
Helt sant. Inget slår empiriska studier, speciellt om vi testar blint såklart. Jag ser framemot en träff i bubblets högborg inom en snar framtid!Det är möjligt, för mig är skillnaden avsevärd. I champagne är det sen så att köper man en NV på flaska och magnum är det inte säkert att innehållet är det samma. Så vill man prova skillnaden bör man välja en vintage. När du kommer till champagne, så provar vi!
I det här sällskapet har jag en känsla av att rookiemisstaget var att tro att man köpt tillräckligt många att sen ens antyda att man skulle köpt för många snuddar väl på hädelseHur många Winston 2002 du än köpte på flaska så var det inget rookiemisstag - du kommer inte att ångra dig!
Köp en magnum också!