ChristianB
DipWSET
Det slog mig idag på vägen hem från jobbet att en stor del av champagne är tiden som den spenderar med sin jästfällning i flaskan, men samtidigt kan man ju fråga sig om det är det som gör bubblet? Är det en fråga om "ju längre, desto bättre!" eller är det snarare en formfråga för druvmaterialet i vinet? Spontant tänker jag att alla champagner knappast blir bättre av att lagras längre, men å andra sidan finns det ju ett par exempel på champagne som lagrats rätt länge och ändå inte kostar skjortan.
À Viot & Fils dök upp i champagnetråden rätt nyligen och vi konstaterade att det sex år med fällningen som gällde där. Dom Pérignon spenderar väl ca 10 år med jästen och kostar rätt mycket mer, men hur stor roll spelar det för champagnen i slutändan? Jag förstår att den primära frukten i druvorna har en påverkan, men det återknyter ändå till hur tiden sur lie avspeglas i kvalitén.
Aningen luddig fråga, men kanske finns det någon som har lite mer insyn i det berömda träsket.
À Viot & Fils dök upp i champagnetråden rätt nyligen och vi konstaterade att det sex år med fällningen som gällde där. Dom Pérignon spenderar väl ca 10 år med jästen och kostar rätt mycket mer, men hur stor roll spelar det för champagnen i slutändan? Jag förstår att den primära frukten i druvorna har en påverkan, men det återknyter ändå till hur tiden sur lie avspeglas i kvalitén.
Aningen luddig fråga, men kanske finns det någon som har lite mer insyn i det berömda träsket.