This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Orpale skrev:Ni som är lite mera förkovrade i Bordeaux viner, vilka årgångar tycker ni man skall satsa på vid köp av Château Latour och vilka borde man akta sig för. Vinerna från 60 och 70 talet står de sig än i dag eller borde man satsa på 80 tal och framåt?
chambertin skrev:Har inte smakat ngn Latour efter -90 så dom årgångarna avstår jag helt från att kommentera.
Jag slutade själv att köpa Bordeaux En Primeur när -91-92-93-94 kom på marknaden och har återupptagit den vanan bara för några år sedan.
...
Generellt så har Bordeaux utvecklats väldigt mycket de senaste 10-12 åren. Selektion är mycket hårdare och avkastningen lägre och de flesta slott har andra eller t.o.m tredjevin för att säkra endast de bästa faten till förstavinet. Från 70 till 80-talet utvecklades framför allt vinkällararbetet och i viss mån selektionen vilket gjorde att kvaliteten blev jämnare och högre än på 70-talet.
Lycka till med Latour-jakten !
Ok, då förstår jag varför du är på Latour då.NonPlusUltra skrev:Stort tack, Chambertin, för detta ymnighetshorn av Bordeaux-kunskap - sådant uppskattas!
Har i sammanhanget inte mer att tillägga än att jag i våras hade det stora nöjet att avnjuta just Latour -82 och -90 ställda mot varandra - och det var en fantastisk upplevelse, där -90:an höll emot bra i jmf med den på papperet mer mogna -82:an...
Jag provade också båda för 3 år sedan, dock inte mot varandra.NonPlusUltra skrev:Har i sammanhanget inte mer att tillägga än att jag i våras hade det stora nöjet att avnjuta just Latour -82 och -90 ställda mot varandra - och det var en fantastisk upplevelse, där -90:an höll emot bra i jmf med den på papperet mer mogna -82:an...
Krug88 skrev:Jag provade också båda för 3 år sedan, dock inte mot varandra.
Jag var lite besviken då båda var alldeles för unga.
Hade rätt höga förväntningar naturligtvis, men 90:an öppnade sig inte alls och 82:an tog det 3 timmar innan något hände alls.
Då var de båda ändå dekade minst 4 timmar före.
Undrar om inte Jimmy var med på dem också, minns du hur de var?
Jocke korkade upp en latour 82:a vid nåt tillfälle, du kanske inte var med den kvällen.Jimmy Forsman skrev:Jo, men med en korrigering. 82:an var väl Mouton? 90 Latour var bara så ofantligt hård och kantig, fanns inte en tillstymmelse till snällhet där.
Krug88 skrev:Jocke korkade upp en latour 82:a vid nåt tillfälle, du kanske inte var med den kvällen.
Moutonen var ju överjävulskt bra!
shorepower skrev:Jos (samt Jimmy / Krug88), du drack en 1998 också för lite över ett år sedan
Det blev en hel del den kvällen. Eftersom jag inte är speciellt bra på Bordeaux ville jag bara lyfta fram den. Upplevde att den var ganska "prisvärd". Parker ger den ju bara 90 poäng men baserat på det lilla jag druckit så tycker jag ändå han har väldigt fel där. Så kanske ett bra köp som ett litet sidospårJos skrev:Ha! Visste att det var en till som hade slunkit ner men kom inte på... Tack, mycket generöst! Det var väl dimman ett par timmar senare som ställde till det!
chambertin skrev:Ok, då förstår jag varför du är på Latour då.
Fattar du varför marknaden tycker att det går 2 flaskor Latour -90 på varje 82:a ?
Krug88 skrev:Jag provade också båda för 3 år sedan, dock inte mot varandra.
Jag var lite besviken då båda var alldeles för unga.
Hade rätt höga förväntningar naturligtvis, men 90:an öppnade sig inte alls och 82:an tog det 3 timmar innan något hände alls.
Då var de båda ändå dekade minst 4 timmar före.
Undrar om inte Jimmy var med på dem också, minns du hur de var?