Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

ChatGPT och vin

pinoten

Medlem
Har funderat lite på hur bra ChatGPT för kunskapsinhämtning kring vin. Här bad jag den beskriva olika typer av torr riesling. Hur tycker ni att den klarar sig här?

Fråga: Jag gissar att det finns några olika grupper, smakmässigt, för torr riesling. Vilka är det och vad kännetecknar dem?

Ja, torr Riesling kan delas in i flera olika smakgrupper beroende på ursprung, terroir, och vinifieringstekniker. Här är några av de huvudsakliga grupperna och deras karaktäristiska smakprofiler:

1. Tysk Riesling​

Huvudområden: Mosel, Rheingau, Pfalz, Nahe, Rheinhessen
Smakprofil:
  • Mosel: Kända för sin elegans, hög syra och mineralitet. Smaker av gröna äpplen, citrus och ibland stenfrukt som persika. Ofta lätta till medelfylliga med en uttalad mineralkaraktär.
  • Rheingau: Rikare och fylligare än Mosel, med smak av mogna äpplen, persika, citrus och en distinkt kryddighet. Syran är hög men välbalanserad med kropp och struktur.
  • Pfalz: Fruktigare och ofta fylligare, med smak av mogna äpplen, päron, persika och tropiska frukter. Syran är fortfarande hög men mer integrerad med den fylliga frukten.
  • Nahe: En blandning av Mosels elegans och Rheingaus fyllighet. Smaker av citrus, stenfrukt och mineraler med en tydlig syra.
  • Rheinhessen: Kan variera mycket, men ofta rika och fruktiga med smak av äpple, päron, citrus och en balanserad syra. Kan också ha inslag av blommighet.

2. Alsace Riesling​

Ursprung: Alsace, Frankrike
Smakprofil:
  • Alsace Riesling är kända för sin fyllighet och kraft. Smakerna inkluderar mogna äpplen, citrus, stenfrukt och ibland tropiska frukter som mango och ananas. De har ofta en tydlig mineralkaraktär och en komplex aromprofil som kan inkludera blommiga och kryddiga toner. Syran är hög men välbalanserad med en rik kropp.

3. Österrikisk Riesling​

Huvudområden: Wachau, Kamptal, Kremstal
Smakprofil:
  • Österrikiska Riesling-viner är kända för sin precision och renhet. De har ofta en tydlig mineralkaraktär och hög syra med smaker av citrus, gröna äpplen, persika och aprikos. Viner från Wachau är särskilt kända för sin intensitet och komplexitet, medan Kamptal och Kremstal kan vara något mjukare men fortfarande mycket strukturerade och smakrika.

4. Australiensisk Riesling​

Huvudområden: Clare Valley, Eden Valley
Smakprofil:
  • Australiensiska Riesling-viner, särskilt från Clare Valley och Eden Valley, är kända för sin distinkta lime- och citrusprofil, med inslag av gröna äpplen och ibland tropiska frukter. De har hög syra och en ren, knivskarp struktur. Dessa viner kan också utveckla komplexa petroleumtoner med ålder.

5. Nyzeeländsk Riesling​

Huvudområden: Marlborough, Central Otago
Smakprofil:
  • Nyzeeländska Riesling-viner har en fräsch och fruktig profil, ofta med smaker av lime, citron, gröna äpplen och blommiga toner. Syran är hög och ger vinerna en krispig och uppfriskande känsla. De kan också ha en lätt mineralitet och ibland en liten restsötma som balanserar syran.

Sammanfattning​

• Tysk Riesling: Elegant, hög syra, mineralitet, varierande från lätta och krispiga till rika och fruktiga beroende på region.
  • Alsace Riesling: Fylliga, kraftiga, komplexa med smaker av mogen frukt och mineralitet.
  • Österrikisk Riesling: Precisa, rena, hög syra, mineraliska med smaker av citrus och stenfrukt.
  • Australiensisk Riesling: Distinkt lime- och citrusprofil, hög syra, knivskarp struktur, utvecklar petroleumtoner med ålder.
  • Nyzeeländsk Riesling: Fräscha, fruktiga, hög syra, smaker av lime, citron och gröna äpplen, ibland lätt mineralitet och restsötma.
Varje region ger sin unika karaktär till Riesling-vinerna, vilket gör dem mångsidiga och spännande att utforska.

Bastardo

Medlem
Verkar vara ganska bra, utan att ha lusläst texten, men den snappar väl bara upp det mesta som finns redan på några utvalda och pålitliga platser på nätet.

A77

Medlem
Verkar vara ganska bra, utan att ha lusläst texten, men den snappar väl bara upp det mesta som finns redan på några utvalda och pålitliga platser på nätet.
Det som är grejen, ska ”läsa” av nätet sen sammanfatta det grundligt och sedan kan man ytterligare nyansera det med specifika frågor.

Johan L

Medlem
Man kan be ChatGPT skriva om hur vinet smakar åt en också. Lägger man in några egna beskrivningar av smak och doft i prompten kan det faktiskt bli rätt vettiga vinrecensioner av det.

Bastardo

Medlem
Man kan be ChatGPT skriva om hur vinet smakar åt en också. Lägger man in några egna beskrivningar av smak och doft i prompten kan det faktiskt bli rätt vettiga vinrecensioner av det.
Det vore ett bra redskap för mig, då jag är urusel just på den fronten. Men OM jag skulle använda den, så skriver jag om det också.
Var kan man hitta denna utomordentliga app och kostar det pengar eller hur funkar den? :)
Fast jag har funderat ibland att bara låna några ord här och var för att få ihop en trevlig liten bagatell … Det verkar vara så, att de flesta andra bedömare också gör det, har jag märkt. De lånar helt friskt från texten som importören har lagt ut och använder den som sin egen.

Last edited:

Wintermute

Medlem
Det vore ett bra redskap för mig, då jag är urusel just på den fronten. Men OM jag skulle använda den, så skriver jag om det också.
Var kan man hitta denna utomordentliga app och kostar det pengar eller hur funkar den? :)
Fast jag har funderat ibland att bara låna några ord här och var för att få ihop en trevlig liten bagatell … Det verkar vara så, att de flesta andra bedömare också gör det, har jag märkt. De lånar helt friskt från texten som importören har lagt ut och använder den som sin egen.

A77

Medlem
Det är gratis om du inte ska använda pro versionen flera gånger per dag.

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Den är riktigt rolig!

Fråga: Vilket vin rekommenderar du till vincigrassi?

Svar:
"Vincisgrassi är en rik och smakrik lasagnevariant från Marche-regionen i Italien, gjord med flera lager pasta, en köttfyllning (vanligtvis inklusive kycklinglever), béchamelsås och ibland tryffel. På grund av dess rika och komplexa smaker, är det bäst att para det med ett vin som kan komplettera och balansera rätten. Här är några rekommendationer:

Röda viner​

1. Rosso Conero:
    • Beskrivning: Ett rött vin från Marche gjort på Montepulciano-druvan. Det har en medelfyllig till fyllig kropp med smaker av mörka bär, kryddor och ibland en antydan av lakrits.
    • Varför: Dess tanniner och syra hjälper till att skära igenom den rika såsen och köttet i vincisgrassi.
  2. Chianti Classico:
    • Beskrivning: Ett klassiskt italienskt rött vin från Toscana, gjort på Sangiovese-druvan. Det har en hög syra och smaker av körsbär, tomat, och örter.
    • Varför: Den höga syran och de livliga frukttonerna kompletterar den feta och krämiga naturen hos vincisgrassi.
  3. Barbera d'Asti:
    • Beskrivning: Ett rött vin från Piemonte-regionen, gjort på Barbera-druvan. Det är känt för sin höga syra, mjuka tanniner och smaker av röda bär och kryddor.
    • Varför: Den höga syran balanserar rätten väl och de fruktiga smakerna harmoniserar med de komplexa smakerna i köttfyllningen.

Vita viner​

1. Verdicchio dei Castelli di Jesi:
    • Beskrivning: Ett vitt vin från Marche-regionen, känt för sin friska syra och smaker av citrus, gröna äpplen och mandel.
    • Varför: Den friska syran och de rena smakerna kan fungera som en trevlig kontrast till den rika och krämiga lasagnen.
  2. Chardonnay (ekfatslagrad):
    • Beskrivning: En fyllig vit Chardonnay med smaker av smör, vanilj och tropiska frukter, ofta med en viss ekfatskaraktär.
    • Varför: De fylliga och smöriga tonerna i vinet kan komplettera béchamelsåsen och ge en harmonisk kombination med den rika rätten.
Att välja ett vin som både kompletterar och balanserar de rika smakerna i vincisgrassi kan förhöja din matupplevelse. Välj gärna ett vin som har tillräcklig kropp och syra för att hantera rätten, samtidigt som det inte överväldigar de subtila smakerna i lasagnen."

Lasagne och fatad chardonnay känns ganska kreativt :D

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Den är riktigt rolig!

Fråga: Vilket vin rekommenderar du till vincigrassi?

Svar:
"Vincisgrassi är en rik och smakrik lasagnevariant från Marche-regionen i Italien, gjord med flera lager pasta, en köttfyllning (vanligtvis inklusive kycklinglever), béchamelsås och ibland tryffel. På grund av dess rika och komplexa smaker, är det bäst att para det med ett vin som kan komplettera och balansera rätten. Här är några rekommendationer:

Röda viner​

1. Rosso Conero:
    • Beskrivning: Ett rött vin från Marche gjort på Montepulciano-druvan. Det har en medelfyllig till fyllig kropp med smaker av mörka bär, kryddor och ibland en antydan av lakrits.
    • Varför: Dess tanniner och syra hjälper till att skära igenom den rika såsen och köttet i vincisgrassi.
  2. Chianti Classico:
    • Beskrivning: Ett klassiskt italienskt rött vin från Toscana, gjort på Sangiovese-druvan. Det har en hög syra och smaker av körsbär, tomat, och örter.
    • Varför: Den höga syran och de livliga frukttonerna kompletterar den feta och krämiga naturen hos vincisgrassi.
  3. Barbera d'Asti:
    • Beskrivning: Ett rött vin från Piemonte-regionen, gjort på Barbera-druvan. Det är känt för sin höga syra, mjuka tanniner och smaker av röda bär och kryddor.
    • Varför: Den höga syran balanserar rätten väl och de fruktiga smakerna harmoniserar med de komplexa smakerna i köttfyllningen.

Vita viner​

1. Verdicchio dei Castelli di Jesi:
    • Beskrivning: Ett vitt vin från Marche-regionen, känt för sin friska syra och smaker av citrus, gröna äpplen och mandel.
    • Varför: Den friska syran och de rena smakerna kan fungera som en trevlig kontrast till den rika och krämiga lasagnen.
  2. Chardonnay (ekfatslagrad):
    • Beskrivning: En fyllig vit Chardonnay med smaker av smör, vanilj och tropiska frukter, ofta med en viss ekfatskaraktär.
    • Varför: De fylliga och smöriga tonerna i vinet kan komplettera béchamelsåsen och ge en harmonisk kombination med den rika rätten.
Att välja ett vin som både kompletterar och balanserar de rika smakerna i vincisgrassi kan förhöja din matupplevelse. Välj gärna ett vin som har tillräcklig kropp och syra för att hantera rätten, samtidigt som det inte överväldigar de subtila smakerna i lasagnen."

Lasagne och fatad chardonnay känns ganska kreativt :D
Ja men klart bästa valet på den italienlistan!

Lasagne är en av mina favoriträtter medan ekad Merså och Selosse är två av mina favoritdrycker. Vad kan gå fel... låter supergott!😎

Toppen