Mattias Schyberg
Administratör
Det är lustigt med Baumard och Clos du Papillon. Jag gillar för övrigt årgången mycket, men den låga syran (upplevelsemässigt) är fascinerande, vilket den faktiskt brukar vara på det vinet av egen erfarenhet (eller om den är väl dold i fetman). Jag och @vininfo.nu gjorde lite research rent allmänt på chenin blanc och den analyserade syrahalten som anges i många fall och kom fram till en ganska lustig slutsats, det vill säga att många chenin blanc från Loire har en anmärkningsvärt låg analyserad syra för att vara en druva som ofta jämförs med riesling syramässigt. Kanske var det bara just de viner vi råkade titta på vid tillfället, men det var en perplex upplevelse oavsett!3 2006 Domaine Baumard, Clos du Papillon
Otroligt stökig initialt! Stall, ylle och en kraftig doft av hö. Öppnar upp till citron, mer ylle, någon söt frukt (aprikos? melon?). Märkligt beteende. På tungan är det tropiska frukter och vaxigt. Tunn syra, men bra eftersmak. Viss alkoholhetta. En något märklig chenin blanc, mer intressant än god. 85p.
Mitt vin. Tog med det i hopp om att det skulle vara en lite märklig referens till vin nr. #5.
Kanske är det något för forumet att rota i och väl värt en egen tråd till och med?
Vad säger @Magnus L, har du några kloka tankar om det hela?