SV: Citat och händelser från och på vinordic
Man tackar för det!
Någonting som alltid har gjort mig glad är när jag ser professionella människor som verkligen brinner för sitt jobb. Ute på mässan, eller rättare sagt inne på Gastro Nord, så hade Coffe Queen flugit över en japan som stod och gjorde kaffe i deras kaffebar. Jag har inte den blekaste om vad det var för snubbe, men han gjorde utan tvekan den bästa latten jag någonsin druckit. Han var en extrem perfektionist, om det blev det minsta fel när han skummade mjölken så fnös han föraktfullt, skickade iväg den och skummade ny mjölk. Han gjorde latten "perfekt" utifrån sina egna standards, och jag har nog aldrig varit så nöjd som när han ställde fram en latte framför någon sunkig säljare som omedelbart sträckte sig efter en sked och började röra om i kaffet. Japanen stelnade till, spände blicken i snubben och utbrast upprört: "Why do you stir!, Why?! It is perfect! Just drink!" Snubben stammar fram någonting om: "but.. i want to ad sugar" och japanen väser fram: "there is suger, i put sugar in already. Just drink"
Jag och min polare J, som stått och varit sjukt impade av att se grabben arbeta, ligger dubbelvikta och ylar av skratt. Sen var vi naturligtvis tvungna att berätta hur sjukt imponerade vi var av honom och av sättet han arbetade på. Dåren rostar allt sitt kaffe själv, han hade tagit med sig kaffet från Japan, och när han lämnade mässan så tog han med sig kaffet därifrån.
Hur latten smakade? Seriöst den bästa latten jag någonsin drickit, perfekt skummad mjölk och inte en enda antydan av bitterhet. Enormt mycket kaffesmak, men helt utan de brända tonerna som är mer regel än undantag i det här landet.
På mässan igår var en av flera sorger att Gastro Nord stängde redan i fredags så den lilla gula kaffemannen inte var på plats under helveteslördagen!