SV: Climadiff/Avintage
Sundbom skrev:
Är rätt ny i mitt vinintresse. Funderar som bäst hur jag ska lösa lagringsbiten. Har eg. tre alternativ:
1. Köpa vinlagringsskåp. En kompis har ett Dometic. Men är inte helt frälst.
2. Bygga ett vinlagringsrum i det nuvarande kontoret.
3. Bygga en vinkällare i en av jordkällarna som finns på tomten.
Svåra val. Bara att fortsätta kika på alternativen!
Hade jag själv haft möjlighet att bygga eget lagringsuttrymme hemma, så vore det det solklara valet. Men det hela hänger ju lite på hur viktigt du tror att det här med vin, och lagring av vin, kommer att bli för dig. Om man endast har behov för att förvara en mängd av olika vintyper hemma för ganska snar konsumtion så behöver du inte speciellt mycket utrymme. I så fall kanske ett mindre (50-100 fl.), billigt, lagringsskåp kan vara av intresse. Om du däremot hyser funderingar på att börja lagra vin till mogenhet, ja då kan du i princip inte ha för mycket lagringsplats.
Stora lagringsskåp känns för mig som något av en mindre lyckad kompromiss. Bor man i lägenhet så kan det ju dock tyvärr vara den enda lösningen. Det största problemet är att de ofta är snordyra. Av någon outgrundlig anledning tycker tillverkarna att det är rimligt att ett modifierat kylskåp med lite lull-lull i form av hyllor m.m. ska kosta ca 3-5ggr så mycket som grundprodukten. Sedan så är de ändå "alltid" för små för att man på riktigt ska kunna skaffa sig en rullande tillgång av mogna viner. Att köpa lådvis är bara att glömma.
Så om du är ganska säker på att intresset kommer bestå så tycker jag absolut du ska utnyttja det faktum att du redan har ett utmärkt grundstomme i form av jordkällare på tomten. Det låter som ett drömsenario och med lite tur så behöver du inte modifiera den allt för mycket. En rejäl dörr som håller svalkan inne och tjuvar ute, lite hyllor, och sedan är du i hamn. Kanske ett litet oljedrivet element för perioden december-mars också är förnuftigt. Detta förutsätter ju att temperaturen är låg och stabil* även under sommarmånaderna. Ska man börja fixa med aktiv kylning så kommer det såklart kosta mer, samtidigt som det inte blir underhållsfritt. Då blir projektet större.
Att kunna lägga undan lådvis med billiga lagringsviner (t.ex. Produttoris standardbarbaresco) är det jag själv saknar mest med min egen skåplagringslösning (som tyvärr är nödvändig). Det finns helt enkelt inte plats att köpa, säg 24 fl. av nämda barbaresco, och sedan dricka dem i maklig takt under en tjugoårsperiod. Varje hyllplats är för viktigt och därför blir det gärna så att något en smula mer exklusivt får den platsen, tyvärr.
*
Tillräckligt låg och stabil. Vissa nöjer sig inte med mindre än att källaren jämt håller prick 12°C, medan andra intar en mer avspännd hållning och tycker det duger med 8-16°C med långsamma förändringar under året. Jag tror jag själv hade nöjt mig med det senare.